Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Cyklister mest olycksdrabbade

För att skydda huvudet finns sedan länge cykelhjälmen, men Folksam tror på ytterligare skydd för att få bort de svårläkta axelskadorna. Foto: TT

Andelen cyklister som skadas allvarligt i trafiken ökar och numera är det fler cyklister än bilister som får men för livet. Den vanligaste skadan som inte läker sitter i axlarna. Därför har idén om smidiga axelskydd väckts.

Det råder cykelboom i Sverige och det syns i olyckstalen. Av alla som skadades allvarligt i trafiken i fjol stod cyklisterna för 45 procent enligt siffror från Transportstyrelsen. Andelen har ökat jämfört med året innan då de utgjorde 40 procent.

Vad ökningen beror på finns flera förklaringar till. På trafiksäkerhetsseminariet i Tylösand lyftes bristande underhåll av cykelbanor fram med hål, hinder, grus och is, men också hur cyklisterna beter sig.

Ofta singelolyckor

– Folk cyklar för fort och struntar i trafikreglerna när de sätter sig på cykeln, säger Thomas Åsenlöf, som är cykelpolis i Göteborg och har bötfällt många cyklister som kör mot rött.

Oftast är det singelolyckor. I åtta av tio fall är cyklisten ensam i olyckan.

– Alla som cyklar mycket kommer förr eller senare att gå omkull eftersom cykeln är instabil och då ser vi att det väldigt ofta är ena axeln som tar stryk. Man hinner inte ta emot sig med händerna utan ramlar med full kraft i backen på axeln, säger Maria Krafft, chef för trafiksäkerhet och miljö på Folksam.

Smidiga skydd

För att skydda huvudet finns sedan länge cykelhjälmen, men Folksam tror på ytterligare skydd för att få bort de svårläkta axelskadorna och har tagit initiativ till att utveckla enkla och smidiga typer av skydd.

På tisdagen visades tre olika prototyper upp för deltagarna i Tylösand. En med skydden insydda i en reflexväst, en annan med skydd i ryggsäckens axelremmar och den tredje en slags elastisk sele med axelskydd.

– Många som skadar axeln får kronisk smärta eller minskad rörlighet. Med skydd kan man få bort de skadorna, säger Maria Krafft.

Fakta: Cykelolyckor

Visa

I fjol skadades 4 800 personer allvarligt i trafiken. Det innebär att de fått minst en procent medicinsk invaliditet.

45 procent av dem var cyklister.

2012 var 40 procent av de allvarligt skadade cyklister.

80 procent av cykelolyckorna är singelolyckor.

Källa: Transportstyrelsen (TT)

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer