Drottninggatan i Stockholm drar till sig många shoppingsugna. Foto: TT

Därför konsumerar svenskar just nu

Uppdaterad
Publicerad

För att bota tristess, skapa oss en identitet och övertyga oss själva om att vi sparar tid. Det är några av skälen till varför vi konsumerar som vi gör.

– Det ligger i samhällets intresse att konsumtionen ökar. Det anses inte fult, för att det bidrar till samhällets välstånd, säger konsumtionsforskaren John Magnus Roos.

Det främsta skälet till varför vi svenskar konsumerar så mycket som vi gör just nu handlar om att vi helt enkelt har den ekonomiska möjligheten.

– Vi har generellt god ekonomi och goda möjligheter att få lån, både kortsiktiga och långsiktig. Det finns inget som hindrar oss från att konsumera, säger John Magnus Roos, som är doktor i psykologi vid Centrum för konsumtionsvetenskap vid Göteborgs universitet.

Är uttråkade

Det finns många skäl till att konsumera prylar eller varor, men ett som återkommer ofta är att vi gör det för att bota tristess. Men att köpa varor ger bara en kortsiktig kick.   

– Forskning har visat att välbefinnandet som en konsument generellt får av att köpa en tv eller bil håller i sig i två, tre veckor. Sen vänjer sig konsumenten och njutningen minskar väsentligt, säger John Magnus Roos.

Visar vilka vi vill vara

Samtidigt konsumerar vi för att både skapa en identitet för oss själva, och kommunicera den till människor runt omkring oss.

– Att konsumera uttrycker vem man är som person. Vilka kläder vi bär, bilen som vi kör, hur våra hem ser ut. Allt det här kan vi kommunicera ut i sociala medier, och där kan man både få tips till ytterligare konsumtion och skryta om vem man själv är, säger John Magnus Roos.  

”Frigör tid”

Genom att konsumera rätt prylar tror vi också att vi kan förverkliga oss i en stressad värld.

– Men många gånger är det en illusion. Vi kan tillbringa mer tid åt att söka den optimala friluftsutrustningen än att faktiskt vara i naturen. Att konsumera blir mer en längtan, en dröm och ett sätt att uttrycka vår identitet, säger John Magnus Roos.

Tillgänglighet

Den svenska e-handeln ökade med 15 procent under tredje kvartalet i år jämfört med samma period förra året, enligt e-barometern som PostNord ger ut i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research. E-handeln har både ökat utbudet av varor och gjort konsumtionen av dessa mycket mer lättillgängligt.

– Via e-handeln kan vi konsumera när som helst och nästan var som helst, säger John Magnus Roos.

Så här får du längre lyckorus av att konsumera

Om man vill få lyckokänslan av konsumtion att vara längre visar forskningen att man ska satsa på att konsumerar upplevelser och tjänster som man kan skapa minnen kring.

– Att bjuda andra på mat, ge bort presenter och skänka till välgörenhet är sådan konsumtion som också leder till längre känsla av välbefinnande, säger John Magnus Roos.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.