Myndighetens medarbetare tog kontakt med fondbolagen och låtsades vara presumtiva kunder. I bara tio fall av 40 fick de fullständig information. FI anser att det är ett oacceptabelt resultat.
Kunder som tänker köpa fondandelar har enligt lag rätt att få viss informa- tion av fondbolaget. Myndigheten förutsätter nu att samtliga fondbolag förbättrar sina rutiner.
Risk och avgifter
Den information som bolagen ska lämna är, enligt Finansinspektionen, grunden för konsumentskyddet inom fondområdet. Informationen ska ge en presumtiv fondköpare möjlighet att bilda sig en uppfattning om bland annat fondens risk, placeringsinriktning, avkastning och avgifter.
En kund som tänker köpa andelar i en viss fond ska enligt reglerna alltid erbjudas ett faktablad eller informationsbroschyr, årsberättelse och halvårsberättelse för fonden i fråga. Om kunden begär det ska all denna information lämnas. Det är främst här som Finansinspektionen funnit brister.
I några fall gav bolagen i praktiken tveksamma köpråd i stället för den information som lagar och föreskrifter kräver. I de fall bolagen inte klarade av att uppfylla de lagstadgade kraven skickade de bankgiroblanketter, anmälningssedlar eller generell information. I några fall hänvisade man till ofullständiga hemsidor.
Undersökningen kommer att följas upp under 2006. Granskningen omfattade totalt 36 fondbolag.