De flesta fondbolag brister i info

Uppdaterad
Publicerad

Tre av fyra fondbolag ger för dålig information till sina kunder, enligt en undersökning som Finansinspektionen (FI) har gjort.

Myndighetens medarbetare tog kontakt med fondbolagen och låtsades vara presumtiva kunder. I bara tio fall av 40 fick de fullständig information. FI anser att det är ett oacceptabelt resultat.

Kunder som tänker köpa fondandelar har enligt lag rätt att få viss informa- tion av fondbolaget. Myndigheten förutsätter nu att samtliga fondbolag förbättrar sina rutiner.

Risk och avgifter

Den information som bolagen ska lämna är, enligt Finansinspektionen, grunden för konsumentskyddet inom fondområdet. Informationen ska ge en presumtiv fondköpare möjlighet att bilda sig en uppfattning om bland annat fondens risk, placeringsinriktning, avkastning och avgifter.

En kund som tänker köpa andelar i en viss fond ska enligt reglerna alltid erbjudas ett faktablad eller informationsbroschyr, årsberättelse och halvårsberättelse för fonden i fråga. Om kunden begär det ska all denna information lämnas. Det är främst här som Finansinspektionen funnit brister.

I några fall gav bolagen i praktiken tveksamma köpråd i stället för den information som lagar och föreskrifter kräver. I de fall bolagen inte klarade av att uppfylla de lagstadgade kraven skickade de bankgiroblanketter, anmälningssedlar eller generell information. I några fall hänvisade man till ofullständiga hemsidor.

Hela undersökningslistan

Undersökningen kommer att följas upp under 2006. Granskningen omfattade totalt 36 fondbolag.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.