Det visar siffror som branschorganisationen Svensk handel sammanställt från Statistiska centralbyrån, SCB. Under andra kvartalet i år ökade järn- och bygghandeln sin försäljning med nästan 20 procent jämfört med samma period i fjol. Sporthandeln, där allt från cyklar till vandringskängor finns, gick fram med 11,1 procent och heminredning med 10,4 procent.
Här är de stora förlorarna
Tittar man på siffrorna för enbart juni, som än så länge är preliminära, förstärks bilden. Både järn och bygg, sporthandeln och heminredning växte då ytterligare.
De stora förlorarna såhär långt är klädes-, skor- och smyckeshandeln som tappat stora delar av sin försäljning.
– Lite förenklat kan man säga att under coronapandemin har vi brytt oss mer om hur våra hem ser ut och mindre om hur vi själva ser ut, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk handel.
– Sport och fritid har fått en jättetydlig skjuts nu, särskilt under juni när huvuddelen av den svenska befolkningen semestrar i Sverige.
”Satsar mer på bostäder”
Att bygghandeln går fram kraftigt går även det att förklara med att svenskar spenderar mer tid på hemmaplan, menar Johan Davidson.
– Det beror på att vi helt enkelt satsar mer på våra bostäder nu när fler jobbar hemifrån och kanske haft mer tid att ta tag i olika projekt, säger han.