Barnen i tvåan på Grimstaskolan i Vällingby har lärt sig läsa genom att skriva, redan i ettan. Man börjar bland annat med att känna igen bokstäver som sedan kan formas till ord.
Slipper sudda
-Fördelen är att det blir en riktig text, att det blir fint redan från början. Förut fick eleverna sudda och sudda och till slut gav en del upp, säger läraren Kerstin Franzén Gradin.
Det var de barn som hade problem med finmotoriken, ofta pojkar, som hade svårast att skriva för hand redan i ettan, enligt Kerstin Franzén Gradin, som lärt åtskilliga barn att läsa. Hon menar att den här pedagogiken också gör att barnen snabbare lär sig läsa.
Trodde inte att det var sant
-De gör också stora skutt i sin läsutveckling, berättar hon, nästan så att vi inte trodde att det var sant när vi började mäta resultaten.
Först i tvåan börjar barnen på Grimstaskolan att skriva för hand. De har då haft ett extra år på sig att utvecklas när det gäller finmotoriken, och det blir lättare att hållan pennan och forma bokstäver.
Ann Wollner
ann.wollner@svt.se
Fakta: Norsk läspedagogik
Att skriva sig till läsning är en pedagogisk modell som tagits fram i Norge av pedagogen och lärarutbildaren Arne Trageton. Också svenska skolor har nu börjat arbeta enligt hans idéer.
I Stockholm jobbar 10-15 skolor med detta, och i hela landet har minst 25 kommuner börjat med pedagogiken.
Arne Trageton menar att det är lättare att lära barn att skriva än att läsa – och genom att använda dator blir bokstäverna och texten omedelbart läsbar och barnen slipper mödan med att forma bokstäver för hand.
Att sen lära sig skriva för hand går lättare, menar förespråkarna, eftersom barnen mognar och finmotoriken har hunnit utvecklas.