8 av 10 kvinnor och 7 av 10 män har i någon form upplevt mobbning och trakasserier på jobbet. Det visar undersökningen Jobbhälsobarometern, som görs årligen av Sveriges Företagshälsor, en branschorganisation för landets företagshälsovård.
När nu undersökningens andra del släppts visar siffrorna också ett samband mellan att ha upplevt trakasserier och ha hög sjukfrånvaro. Ju fler sjukdagar, desto större sannolikhet att du utsatts, eller sett en kollega bli utsatt, för trakasserier eller mobbning.
– Vi brukar säga att problem vid sjukfrånvaro oftast är individuella, men det här visar på andra saker. Egentligen kan man säga att företag i dag lägger mycket pengar på saker som mindfulnesskurser, men kanske inte fokuserar på hur stämningen är på arbetsplatsen, säger Peter Munck af Rosenschöld på Sveriges Företagshälsor.
Högst inom restaurangbranschen
Undersökningen visar att de som jobbar på kvinno- eller mansdominerade arbetsplatser i högre grad utsätts för mobbning och trakasserier. De branscher som ligger sämst till är hotell- och restaurangbranschen och företag inom handel.
Det är också vanligare inom offentlig sektor än privat. Unga män på kvinnodominerade arbetsplatser upplever också i större utsträckning än kvinnor att det trakasseras eller mobbas på jobbet.
– Arbetsplatser med en jämn könsfördelning är bäst. Kvinnliga arbetsplatser är organiserade annorlunda än manliga, på manliga har du ofta ett mycket mer närvarande ledarskap och mer resurser. Om du tittar på hemtjänsten till exempel, kan du ha många fler medarbetare per chef än exempelvis parkförvaltningen, säger Peter Munck af Rosenschöld.
Systematiskt arbete
I svallvågorna av #metoo har många arbetsplatser inlett utredningar och ett arbete med värdegrund, det bekräftas av uppgifter från företagshälsovård runtom i landet.
Nu menar man att ett systematiskt arbete mot trakasserier och mobbning måste sättas in.
– Det måste bli lika viktigt för en VD att hålla koll på arbetsmiljön som det är att hålla koll på förmånsskatter. Staten måste också följa upp utredningsarbetet. Det är ju oerhört vanligt att en nyanställd kvinna varnas av arbetskamraterna vilka män hon ska hålla sig undan. Det ska inte behöva uppstå, säger Peter Munck af Rosenschöld.