Föräldrars akademiska bakgrund, brist på behöriga lärare och sämre förutsättningar för att skapa en god skolmiljö, är några av de avgörande orsakerna till den minskade likvärdigheten som syns i hela landet, enligt Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson.
– Kanske är det så att elever får svårigheter i skolan för att de inte får möta en skicklig lärare och inte får den undervisningen de behöver, säger han.
”Vi har samma bakgrund som ungdomarna”
I Stockholmsförorten Hagalund bestämde sig några killar för att skapa meningsfulla sammanhang för ungdomar i närområdet. Först genom att starta fotbollslaget Solna FC och därefter genom att erbjuda läxhjälp tre timmar i veckan, säger Nahom Ogbazion.
– Jag tror att en av anledningarna till att det har gått så bra är för att vi har samma bakgrund som ungdomarna. Vi har vuxit upp här och gått igenom samma problem. Vi vill visa att det går att göra något värdefullt med sitt liv, säger han.
”Har hjälpt mig att tänka framåt”
16-åriga Nikola Berovic gick ut årskurs nio utan slutbetyg och går därför inte i skolan i dag. Låg studiemotivation och svårt att känna samhörighet till lärarna är två orsaker han nämner.
Men trots det, går han på läxhjälpen för att förbättra sina kunskaper om han en dag återvänder till skolbänken.
– Lärarna hade inte rätt hjälp för mig. Men läxhjälparna här har jag sett i området hela mitt liv, så vi har en annan kemi. När de säger åt mig att göra något, då gör jag det. Det handlar om respekt och det har funkat för mig. De har hjälpt mig att tänka framåt, säger han.