Intressenterna har fått en tidsplan när de måste komma in med bud på Saab Automobiles konkursbo om de fortfarande är intresserade, men den håller förvaltarna hemlig.
-De får inte så lång tid på sig, nöjer sig Anne-Marie Pouteaux med att svara när hon och kollegan Hans L Bergqvist på tisdagen höll telefonpresskonferens.
Samtidigt tror förvaltarna fortfarande på någon form av avgörande skede under februari månad, det vill säga blott en vecka bort. Men då handlar det mer om att bedöma om det går att få till en helhetslösning som innebär återstart i fabriken eller om det blir en styckning av konkursboet.
Upp till 14
Förvaltarna vill inte berätta exakt hur många intressenterna är, men kretsen är större än vad som tidigare varit känt. Nu pratar de om 11-14.
Sex-sju av dem är intresserade av helheten ”i en eller annan form”, och fem-sju vill åt olika delar.
Eftersom förvaltarna är inriktade på en helhetslösning står de spekulanterna i första ledet. De har i helgen bjudits in till ett virtuellt datarum där handlingar över tillgångar och olika avtal skannats in.
-Det motsvarar åtskilliga hundratals pärmar, tusentals dokument, säger Bergqvist.
Inte bara pris
I nästa skede ska förvaltarna utvärdera de bud som kommer in, både nya och omarbetade. Ett par, tre icke-bindande bud har redan lämnats in.¨
-Det är inget renodlat anbudsförfarande där högsta budet är allena saliggörande av flera skäl. Den här verksamheten är så komplex och förutsätter så många olika pusselbitar att det inte lämpar sig för ett sådant förfarande, konstaterar Bergqvist.
Något klargörande om det är möjligt att tillverka Saab 9-3 utan godkännanden från General Motors, som kinesiska Youngman vill, kunde inte förvaltarna ge.
TT