Elbilar – en satsning som andades framtid. När när de första bilarna som lämnade fabriken inte ens var eldrivna kändes det ju lite snopet. När sedan bilen var en uppiffad gammal Saab-modell var det knappast en så kallad ”gamechanger” ägarna, NEVS, satt på.
Brist på pengar
Nu har så framtiden för NEVS grusats av den för alla företag grundläggande förutsättningen – brist på pengar. Det är ju inte en fråga om brist på pengar på grund av att försäljningen rasat – för någon försäljning av bilar finns ju knappast – utan en brist på pengar eftersom en av finansiärerna tappat tron på projektet. Om en ”invigd” som vet allt om verksamheten inte längre tror på den så är det en kraftfull varningssignal.
Stora summor pengar och förhoppningar har investerats i NEVS. Men det har ju tillverkats bilar i Trollhättan tidigare. I ”gamla” Saab personbilar gick staten in med garantier på två miljarder kronor. Pengar som säkrades med Saabs reservdelsverksamhet – sades det.
”Förlängde lidandet”
Verkligheten visade att panten inte motsvarade det staten, alltså skattebetalarna, fick betala i garantier. När dessutom lönegarantier till de anställda, i två omgångar, och jättelika andra skulder i konkursboet läggs därtill står det helt klart att hjälpen bara förlängde lidandet och gjorde haveriet dyrare.
Déjà vu?
Saknas pengar i NEVS och förutsättningar för att vända något som aldrig har varit något, så måste samhällets kontrollfunktioner fungera bättre än i fallet SAAB för att rädda pengar åt leverantörer, anställda och samhället.
Please! – det låter tråkigt – men låt realismen få verka framför luftiga drömmar – annars är det Déjà vu Trollhättan!