Deras drömkök blev en mardröm

Uppdaterad
Publicerad

Köket kostade Över 100.000 kronor och det skulle bara ta några veckor att få monterat. Men efter över åtta månaders väntan, där Bo och Christina bl.a. tvingats diska i badkaret, var köket fortfarande inte helt klart.

Och de båda är inte ensamma om att drabbas. Allmänna reklamationsnämnden (ARN) fick ta emot 104 anmälningar om kök under förra året, exakt dubbelt så många som bara tre år tidigare.

Prisavdrag

Det kök som Bo Hultsten och Christina Fransson beställde från företaget Noblessa kostade över 100.000 kronor med montering. Det skulle ha varit klart på en vecka, men tog således åtta månader.

För denna väntan har paret fått en prisreduktion på 10.000 kronor.

-Frånsett det fysiska, att det är mörkt, att man inte haft vatten, att det har varit svårt att laga mat under lång tid, så tycker jag nog ändå att det värsta är ångesten ”varför svarar ingen mig, varför får jag inget veta?”, säger Christina Fransson.

-Att bara vänta och vänta och vänta, och fråga och fråga och fråga, och mejla och tala in på telefonsvarare... Nej, det är inte kul, suckar Christina.

Togs upp i Plus

Noblessa uppmärksammades i höstas i SVT:s Plus, efter att redaktionen fått in en rad tips om kök som inte monterats korrekt.

Klagomålen gällde bl.a. årslånga väntetider och att företaget var svårt att få kontakt med när köket väl var betalt.

Företaget lovade då bot och bättring, men en senare granskning visade att bara var femte berörd kund fått sina kök helt klara.

Inte ensamma

Samma dag som SVT besöker Bo och Christina dyker plötsligt en hantverkare upp och det mesta i köket är nu ordnat, men de är förstås ändå inte nöjda med hur det har gått till, och de är alltså inte ensamma om sitt missnöje.

Flest anmälningar, 20 stycken, fick just Noblessa, närmast följt av branschens jätte Ikea. KVIK fick tio anmälningar och HTH sex.

Hälften fick rätt

Ungefär hälften av anmälarna fick antingen rätt av ARN eller nådde en uppgörelse med butiken efter anmälan. Andelen är ungefär densamma tidigare år.

Efter kritiken lovar Noblessa nu återigen förbättringar.

-Vi inför en Nöjd kund-garanti. Pengarna tillbaka

om du inte är nöjd. Information om detta kommer att finnas i våra butiker i februari i år, säger Tobias Laving, försäljningschef.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.