På Sågtorpsskolan vill fritidspedagoger förbättra kommunikationen genom onlinespel. Foto: SVT

Onlinespel som pedagogiskt verktyg på fritids

På Sågstorpsskolan i Nacka är fritidspedagogerna med och spelar onlinespel med barnen. Syftet – att förbättra dialogen med barnen.

– I dag anses inte den digitala aktiviteten som en på-sidan-av-aktivitet utan det är en del av den sociala aktiviteten. Det är här man får kompisar, det är här man snackar, byter tjänster eller delar likes och länkar, säger Linnéa Malmsten, som tillsammans med Stina Hedlund startat IKT-fritids på Sågstorpsskolan i Nacka.

IKT står för informations- och kommunikationsteknik och innebär att man använder digitala verktyg i det pedagogiska arbetet. Det är ett populärt arbetssätt och diskuteras i dag mycket bland lärare i sociala medier. Linnéa Malmsten och Stina Hedlund har nu lagt upp en film på youtube där de själva beskriver sitt projekt.

”Del av den sociala aktiviteten”

Klass 4, som SVT träffar, har IKT-fritids en till två gånger i veckan. På samlingen kan barnen ta upp och diskutera saker som hänt på nätet. Sedan får alla spela onlinespel, de kan titta på filmer på youtube eller leka med sina smartphones. Ett populärt spel är äventyrs- och byggspelet Minecraft. Ett annat är MovieStarPlanet som är en virtuell onlinevärld där deltagarna skapar egna figurer och kan chatta med andra. Fritidspedagogerna har skapat sina egna konton och är själva med och spelar.

– Vi insåg att det här är en värld vi måste lära oss. Och när vi skapade egna avatarer på MovieStarPlanet så blev det en inkörsport till en ny dialog med barnen, berättar Linnéa Malmsten.

Vid ett tillfälle mötte hon exemplevis en avatar som var sårig och klätt sig i bandage.

– Jag frågade pojken varför hans gubbe såg så ledsen ut och han svarade då att ”min morfar har dött”. Jag undrade om han ville prata med mig om det och efter att ha diskuterat över chatten gick det lättare att prata med honom ansikte mot ansikte, fortsätter hon.

Jobbar på flera plattformar

På nätet kan det också finnas många svårigheter för barnen som föräldrarna kanske aldrig får vetskap om. Till exempel krav att få många likes på bilder och sexuella inviter i chattrum.

– Om man blir vän med någon på nätet som man inte vet vem det är så kan man få elaka kommentarer som ”vilka fula kläder du har”, säger Nellie Barv som går i 4:an.

Hur känns det när man får sådana kommentarer?

– Det kan kännas lite ont i magen eller som att man måste köpa nya saker direkt.

Fritidspedagogen Linnéa Malmsten tycker därför att det är viktigt att personalen i skolan finns på alla plattformar där barn rör sig. Speciellt eftersom barn kan ha lättare att prata med andra vuxna än sina föräldrar om det som händer på nätet.

– Likaså som att vi är på fotbollsplanen eller är vid gungorna så är vi i den värld där barnen är när de har gått hem. Vårt ansvar slutar inte längre vid skolgårdsstaketet, utan det barnen upplever och tar med sig tillbaka till skolan är också vårt ansvar att hantera här, säger hon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer