Spyker Cars har sina rötter i 1800-talets produktion av diligenser och var i sin tidigare tappning, precis som Saab en tillverkare av flygplan och flygmotorer. Företaget låg i träda i drygt 70 år innan bolaget åter väcktes till liv år 2000.
Idag tillverkar Spyker Cars runt 50 sportlyxbilar per år och har 135 antällda. De har under de senaste fem åren gått med förlust varje år, förra året landade förlusten på 250 miljoner kronor.
Nära konkurs
För bara två år sedan räddades företaget från konkurs av Mubadala, ett investeringsbolag från Abu Dhabi, som sedan dess äger 23 procent i bolaget.
Marcel Boekhoorn, är en nederländsk investerare och entreprenör sägs ha utökat sitt ägande i Spyker Cars.
Ifrågasatta ägare
De ryska bankirerna, far och son Antonov, ska vara borta som ägare till förmån för Boekhoorn uppger Dagens Arbete på nätet. GM sägs ha motsatt sig de ryska ägarintressena men kan acceptera Boekhoorn.
Tidigare ägde Marcel Boekhoorn 3,84 procent av aktierna i Spyker Cars. Han har inte ändrat sin ägarandel sedan 21 december 2007 enligt den nederländska finansmarknadsmyndigheten AFM.
Vd för Spyker Cars är Victor Muller som var med och grundade företaget.
I november förra året meddelade företaget att produktionen på grund av besparingar ska flyttas från Zeewolde i Nederländerna till underlevarantören CPP i Coventry, Storbritannien.
rapport/TT