Det här vill de politiska partierna med skolan

Uppdaterad
Publicerad

 Vad anser politiken i Östersunds kommun behöver göras för att förbättra studieresultaten och minska glappet mellan olika skolenheter?

Vi skickade en enkät till företrädare för samtliga partier inom Barn- och utbildningsnämnden. Så här svarade dom.

Niklas Daoson, Socialdemokraterna:

Det mest effektiva och bästa sättet är att arbeta med tidiga insatser, spridande av goda exempel i kollegialt lärande och fokus på pedagogisk utveckling. Parallellt måste vi också arbeta med insatser såsom lovskolor, uppföljande och motiverande arbete med varje elev och ett resultatfokus genom hela organisationen.

Val 2018 – #dinröst

Ansvaret att fördela resurser så att mest pengar, de duktigaste lärarna och ledarna finns på de skolorna som har de största utmaningarna vilar på den politiska nämnden. Vi behöver också arbeta med riktade insatser, som exempel kan man titta på ett tvålärarsystem. Vi behöver göra allt som går för att behålla och rekrytera behöriga lärare.

Vi behöver arbeta både med resursfördelning men också vara beredd att prioritera insatser i grundskolan.

Pär Löfstrand, Liberalerna:

Det krävs kraftiga åtgärder för att vända den negativa trenden. Liberalerna är tillfreds med arbetet som startat men är bekymrade över att det saknas politiska initiativ från den sittande majoriteten. Det är glädjande att kommunfullmäktige röstade ja till liberalernas motion om inskolningsstöd i förskolan vilket på sikt kommer förbättra skolresultaten.

Men det krävs fler åtgärder. Framförallt gäller det mer stöd till de skolor som har störst problem. Det krävs även mer lugn och ro med fokus på att alla elever får utveckling på den nivå de är. Detta för att även elever som enkelt uppnår målen för godkänd ges chansen till progression. Även elever som uppnår högsta betyg måste ges möjlighet att fördjupa sina kunskaper.

Liberalerna har under flera år föreslagit förstärkta resurser till grundskolan, detta sker genom omprioriteringar i den kommunala budgeten.

Joel Nordqvist, Moderaterna:

Vi behöver prioritera skolan politiskt. Vi behöver ha höga förväntningar, vi behöver stärkande lärandeprocessen mellan lärare och elever, vi behöver förlita oss mer på empirisk forskning, våga ha tydligare lönespridning och stärka det pedagogiska ledarskapet. Därtill stå på tårna för att attrahera nyutexaminerade lärare. 

Kommunen behöver tydligare prioritera sina kärnuppgifter och då kanske annan verksamhet måste stå tillbaka. Men ytterst handlar inte detta om att bara fördela mer resurser, det handlar om att använda de man har klokare.

Hanna Wagenius, Centerpartiet:

Östersunds kommun behöver bli bättre på att attrahera de bästa lärarna och att ge dem de bästa förutsättningarna att förmedla kunskapen till eleverna. Vi får inte skygga undan från att ha förväntningar på att eleverna ska klara skolgången heller, för även om förutsättningarna finns så måste varje elev själv se värdet av att lära sig. Vi behöver rikta insatser mot de som har det svårast i skolan, och samordna de insatserna med exempelvis socialtjänsten när det är nödvändigt.

Det kommer antagligen att kosta pengar att vända utvecklingen i kommunen, men det är  självklart värt det om eleverna kan klara skolan och komma ut i vuxenlivet bättre förberedda.

Elisabeth Öhrnell, Vänsterpartiet:

Det räcker inte att omfördela från skolor i villaområden med god socioekonomisk standard till områden som är mer utsatta. Dels misstänker jag att skolan som helhet är underfinansierad. Dels bidrar det fria skolvalet till segregering.

Det behövs insatser från fler aktörer. Om du är trångbodd, har många syskon och dåliga förutsättningar i övrigt är det svårt att få studiero. Genom att involvera fler aktörer hoppas vi hitta vägar framåt.

Jag och mitt parti har en rad förslag på riksnivå: förstatliga skolan, avskaffa vinstdrift och fritt skolval, minska lärarnas administrativa uppgifter med mera.

Finansiera kan man bland annat göra genom omfördelning mellan fattiga och rika. Avskaffa RUT, beskatta lyxbostäder högre än fallfärdiga torp, inför arvs- och förmögenhetsskatt osv. Men i första hand är det staten som ska finansiera.

Peter Johansson, Sverigedemokraterna (SD har ingen representant i BUN så därför gick frågan till Peter Johansson som sitter i kommunfullmäktige):

Ska riktig likvärdighet uppnås i den svenska skolan så måste det till tre saker först: Statlig huvudman, en skolmyndighet, så vi vet vem som bestämmer i systemet och en arbetsmiljö värd namnet, se jourklass, pliktskola och Singaporemodellen ( karriärsystem för lärare och rektorer).

En statlig utredning anser om systemet effektiviseras att det finns besparingar att göra.  Med statlig huvudman och en myndighet kommer vi vara på god väg.

Enkäten har även skickats till Miljöpartiets Daniel Liljendahl men han har inte svarat.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Val 2018 – #dinröst

Mer i ämnet