Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Se Aya Samarit och Nathalie ”Nattid” Danielsson berätta om deras upplevelser av influenceryrket. Foto: Edit/SVT

Drömmer du om att bli influencer? Här är nackdelarna

Publicerad

Influencer är ett drömyrke för många unga. Det finns utbildningar på både folkhögskolor och gymnasier för alla som drömmer om att bli en profil på sociala medier. Men jobbet är inte bara kul. 
– Du är inte bättre än ditt senaste klipp. Det är en lång anställningsintervju som aldrig tar slut, säger Karin Winther, digital strateg.

Många följare förväntar sig ständigt nya uppdateringar från sina favoriter på Tiktok, Instagram och andra sociala plattformar. Det kan i sin tur sätta krav på influencern att ständigt hitta på nya unika idéer och att leverera – ibland flera gånger om dagen.  

– Vi användare har så mycket att välja på idag och man blir uttråkad ganska fort. Och det finns heller ingen riktig lojalitet, säger Karin Winther, digital strateg i SVT:s Edit – Viral på 24h.

I programmet spår den digitala strategen och journalisten Nicklas Hermansson Tiktoks framtid som oviss. 

– Tiktok är bara intressant ur ett mikroperspektiv. För vissa användare skulle det vara en personlig tragedi om Tiktok försvann. Men på ett makroperspektiv kommer den stora massan bara hoppa över och starta en ny kultur någon annanstans, säger han. 

Vill du veta mer om appen Tiktok? Se Edit –Viral på 24h på SVT Play

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer