Mysafety säljer abonnemang på olika spärrtjänster och på nyckelbrickor som ska hjälpa borttappade nycklar komma tillbaks till sina ägare. I förra veckan berättade SVT hur hundratals missnöjda kunder anmält bolaget Mysafety till Konsumentverket, och hur verket undersöker möjligheten att dra bolaget inför rätta.
Kritiken handlar framför allt om att kunder känner sig inlåsta i långa avtal – som förlängts utan att kunderna gjort något aktivt val.
Bolaget hävdar att man alltid skickar ut påminnelser i god tid före avtalsförlängning, men flera konsumenter uppger i sina anmälningar att man inte sett röken av några påminnelser.
Ändrar rutiner
Nu meddelar Mysafety i ett pressmeddelande att bolaget helt slutar med automatiska avtalsförlängningar, och avslutar samtliga abonnemang efter den period kunden betalat för.
– Vi vet att många av våra kunder uppskattat den enkla förlängningen av våra abonnemang. Men för att undvika missförstånd har vi ändrat våra rutiner med omedelbar verkan, uppger vd Carl Johan Thorsell i pressmeddelandet.
Han uppger också att bolaget kommer att ta kontakt med samtliga kunder som framfört klagomål ”för att hitta en bra lösning”.