– Det innebär att vi får EU:s dyraste avgifter om man bryter mot cabotagereglerna och det är för att stoppa en utveckling där man fuskar i transportbranschen, säger Tomas Eneroth (S), infrastrukturminister. Foto: TT/SVT

Efter SVT:s granskning: Höjda böter ska minska lastbilsfusk

Publicerad

Regeringen vill att sanktionsavgifterna för utländska lastbilar som kör olagliga inrikestransporter ska höjas. Om förslaget går igenom får Sverige enligt infrastrukturministern i så fall de högsta böterna i EU för sådana transporter.

Fusket med utländska lastbilar som utför inrikestransporter i Sverige på ett otillåtet sätt är ännu vanligt, som SVT kunde berätta nyligen i en granskning.

Detta trots skärpningar av regelverket kring så kallade cabotage, som bland annat innebär att en lastbil från utlandet som kommer med en transport till Sverige endast får göra tre andra stopp under sju dagar i Sverige innan den måste lämna landet igen.

Nu vill regeringen att sanktionsavgiften för den som bryter mot regelverket ska höjas med 50 procent, från 40 000 kronor till 60 000 kronor.

– Det innebär att vi får EU:s dyraste avgifter om man bryter mot cabotagereglerna och det är för att stoppa en utveckling där man fuskar i transportbranschen. Det tillsammans med skärpta regler innebär att vi skapar bättre ordning och reda på transportmarknaden, säger Tomas Eneroth (S), infrastrukturminister.

Skärpt beställaransvar

Förslaget, som nu går ut på remiss, tar också upp förändringar kring beställaransvaret. Både större svenska och utländska speditörer har använt åkare som brutit mot reglerna när de utfört uppdrag för dem.

Men kommer då höjningen av sanktionsavgifterna avskräcka när det finns pengar att tjäna för beställare på att använda billigare transporter och att polisen inte hinner utföra så många kontroller som de skulle vilja?

- Jag tror det kommer ha väldigt stor betydelse, men jag vill ju också se fler kontroller på väg. Därför har vi också föreslagit en yrkestrafikinspektion så att vi får ännu mer kontroller, säger Tomas Eneroth (S), infrastrukturminister.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.