Programledaren Martin Timell. Foto: TT

Efter Timell-skandalen – knäpptyst från TV4-ägaren Bonnier

Publicerad

TV4-ägaren Bonnier vill inte svara på frågor gällande Timell-skandalen. Styrelseordförande för Bonnier Broadcasting, Tomas Franzén, vill invänta den oberoende utredningen. Även den högsta TV4-chefen, vd Casten Almqvist, avböjer att kommentera ytterligare.

– Vi har inget mer att säga om detta. Vi har svarat på frågor i en vecka, i går fick alla som ville möjlighet att ställa frågor i fyra timmar. Nu är det viktigaste för oss att gå till botten med detta och gå vidare och se till att det inte händer igen, säger Casten Almqvists presskontakt Magnus Törnblom.

Liknande svar får SVT Nyheter från David Salsbäck, kommunikationschef på Bonnier, gällande en intervju med Tomas Franzén, styrelseordförande för TV4-gruppen och koncernchef för Bonnier.

– Han vill invänta resultatet från den externa och oberoende utredningen innan han uttalar sig.

Styrelseordförande för Bonnier Broadcasting, Tomas Franzén, vill invänta den oberoende utredningen. Foto: TT

Blundade för trakasserierna

Det var efter att en av TV4:s största profiler, Martin Timell, anklagats för att ha utsatt sina medarbetare för kränkningar och sexuella trakasserier som det bestämdes att en utredning skulle tillsättas. Men först avslutade kanalen allt samarbete med Timell.

Redan 2016 hade kanalen en chans att agera, men beslutade då att programledaren skulle få vara kvar. Vd:n, Casten Almqvist, var med när beslutet togs.

– Det var fel bedömning att inte reagera 2016, sade Casten Almqvist på måndagen.

Blundat för problemen

I ett mejl till anställda medger han dessutom att han har blundat för problemen.

Medarbetare på TV4 har i andra medier krävt att kanalens ledning ska ta sitt ansvar för det som varit känt sedan tidigare. 

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Kampanjen #MeToo

Mer i ämnet