Elbil. Foto: TT

Motormännen om elbilarna: Laddningsnätet är för dåligt utbyggt

Uppdaterad
Publicerad

Allt fler stora biltillverkare satsar nu på elbilen. Effektivare batterier och större produktion gör att priserna förväntas gå ner – samtidigt säger Carl Zeidlitz på motormännens riksförbund att det ännu inte går att ha elbil i hela Sverige.

Det finns olika typer av elbilar, hybrider som har både el- och förbränningsmotor och helt batteridrivna bilar. För vardagsresor i stadsmiljö ser Carl Zeidlitz den batteridrivna elbilen som ett fungerande alternativ.

– 95 procent av resorna med genomsnittsbilen är under 4 mil, har man en räckvidd på 15 mil, som de små elbilarna har nu, så klarar man tur och retur utan problem och man kan ladda under natten, säger Carl Zeidlitz.

elbil

LÄS MER: Motorjournalist om Volvos utspel: ”Djärvt”

Räckviddsproblematik

En nackdel med elbilen är den begränsade räckvidden. De dyraste modellerna har en räckvidd på ca 50 mil medan standardelbilen kan köras mellan 10 och 30 mil beroende på temperatur och hastighet.

Det finns ett nät av laddningsstationer i Sverige men enligt Carl Zeidlitz är det för glest för att göra elbilen till ett realistiskt alternativ för många.

– Det är stora delar av landet där laddningsnätet är dåligt utbyggd och avstånden är så långa att det inte funkar, säger Carl Zeidlitz.

Nyare elbilar kan laddas med snabbladdare som möjliggör en laddtid på under 30 minuter istället för flera timmar. Dessa snabbladdare finns bara på vissa ställen i landet och är ofta knutna till ett specifikt bilmärke.

LÄS MER: Elbilens batteri kan vara en klimatvärsting

Satsas på fler laddstationer

Riksdagsledamoten Janin Alm Ericson (MP) menar att man gjort mycket för att utveckla laddningsnätet.

– Den största satsningen som vi har gjort från regeringens sida är pengar till Klimatklivet, säger Alm Ericson till SVT Nyheter.

Klimatklivet är ett investeringsstöd för kommuner, organisationer och företag. Enligt regeringens hemsida har över 9.000 laddpunkter för elbilar fått stöd via satsningen men Janin Alm Ericson medger att det finns vissa kala fläckar i laddningsnätet som måste åtgärdas.

– Vi har lanserat en nationell strategi så att vi kan se vart det fattas och kan få en utbyggd heltäckande struktur, säger Janin Alm Ericson.

Strategin lanserades i april och ska bland annat tydliggöra hur laddinfrastrukturen i glesbyggden ska finansieras och byggas. Länsstyrelser i hela landet ska ta fram planer för hur en heltäckande laddinfrastruktur ska vara på plats inom de kommande åren. 

Skattefria i fem år

Elbilar är relativt dyra jämfört med motsvarande bensin- och dieselbilar men det finns statliga subventioner för den som investerar i en miljöbil. Fordonen är skattebefriade de fem första åren och det finns även en så kallad supermiljöbilspremie. För privatpersoner är premien 40.000 kronor för elbil och 20.000 kr för laddhybrid. Elbilen är också väldigt billig i drift.

– En fördel är drivsekonomin, kostnaden blir väldigt låg, ett par tre kronor per mil, säger Carl Zeidlitz.

Egen laddningsstation

Som eventuell elbils-konsument måste kunna ladda sin bil hemma. Elbilar kan laddas från ett vanligt vägguttag men det tar lång tid, upp till ett dygn, och det kan även överbelasta elnätet i huset.

Det rekommenderas därför att man köper en laddningsstation som kostar från fem till femton tusen kronor. Vissa fastighetsägare och bostadsrättsföreningar erbjuder laddningsstationer men långt ifrån alla.

LÄS MER: Omöjligt att ladda elbil i flera bostadsområden

Ur miljösynpunkt är den helt batteridrivna elbilen givetvis oslagbar på lokal nivå. Den släpper varken ut kolmonoxid eller skadliga partiklar i luften och beroende på var elen den laddas med kommer ifrån blir klimatavtrycket lågt.

– Med svensk elmix blir det ett tydligt plus på miljökontot vad gäller miljöpåverkan, säger Carl Zeidlitz. 

För- och nackdelar med elbilen

Fördelar

Billig i drift, 1 – 3 kronor per mil

Lokalt utsläppsfri

Tyst

Nackdelar

Kort räckvidd. Ca 10 – 30 mil beroende på bil och temperatur.

Högt inköpspris

Osäkert andrahandsvärde

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

elbil

Mer i ämnet