Foto: Pressbild Mattias Rabe/ TT

Motorjournalist om Volvos utspel: ”Ett djärvt uttalande”

Uppdaterad
Publicerad

Biljätten Volvo Cars besked att man 2019 tar steget från att tillverka bilar med förbränningsmotorer till eldrivna bilar ligger i linje med utvecklingen – men är samtidigt djärvt, enligt Mattias Rabe, motorjournalist på tidningen Teknikens Värld.

– Många biltillverkare ställer om mot elektrifiering, men långt ifrån alla har tagit det här stora klivet.

Under morgonen meddelade biltillverkaren Volvo att alla bilar som lanseras från och med 2019 kommer att ha någon form av elmotor.

LÄS MER: Från 2019 ska alla Volvobilar ha elmotor

elbil

Vissa av bilarna kommer att vara helt eldrivna, men det kommer också att finnas hybridvarianter, och enligt Volvo kommer också alla de bilmodeller som endast har en förbränningsmotor att successivt fasas ut ur sortimentet.

LÄS MER: Allt fler väljer att köpa en elbil

”Vill hålla sig i framkant”

Koncernchefen Håkan Samuelsson meddelade redan i maj i en intervju med den tyska tidningen Frankfurter Allgemeine Zeitung att biljätten skulle sluta att tillverka bilar med dieselmotorer.

LÄS MER: Volvo överger dieselmotorn

Att Volvo nu tar ännu ett steg och beslutar att sluta tillverka bilar med enbart förbränningsmotorer beror på att det ligger i linje med utvecklingen, men uttalandet är samtidigt djärvt, enligt Mattias Rabe, motorjournalist på tidningen Teknikens Värld.

– Volvo vill ju ligga i fas med utvecklingen och hålla sig i framkant. Många biltillverkare ställer om mot elektrifiering, men långt ifrån alla har tagit det här stora klivet. Att Volvo nu säger att de tar klivet från förbränningsmotorer – det är ett djärvt uttalande. Andra biltillverkare, som exempelvis de tyska, har ju talat om det här, men de har inte sagt att de ska ta steget från förbränningsmotorer.

”Dieselgate fick folk att ifrågasätta”

Volvos koncernchef Håkan Samuelsson sade sig 2014 vara tveksam till renodlade elbilar i en intervju i DN. Att han nu ändrat sig kan, enligt Mattias Rabe, bero bland annat på den uppmärksammade utsläppsskandalen – den så kallade dieselgate – 2015, då det avslöjades att Volkswagen-koncernen manipulerat mjukvara i 11 miljoner bilar.

– Dels har Tesla sått ett frö som heter duga, och det tåget måste de andra biltillverkarna hänga på. Och så har vi utsläppskandalen, som uppdagades 2015 i USA och som har fått folk att ifrågasätta, dra öronen åt sig och börja tänka: ”Vad håller vi på med – och vad håller biltillverkarna på med?”, ”Kör vi omkring i miljöbomber som förstör vår natur och vår egen hälsa?”. De stora biltillverkarna har varit tvungna att lyssna och ett exempel är Volkswagen – som nu ständigt talar om elbilar.

LÄS MER: Så avslöjades VW-fusket

”Ligger långt fram tekniskt sett”

Volvos nu uttalade satsning på elbilar och hybrider i olika former är med andra ord långt ifrån unik inom bilindustrin, men enligt Mattias Rabe ligger företaget bra till vad gäller utvecklingen av dessa.

– Volkswagen ligger främst – de är gigantiska och var tvungna i och med dieselgate att påskynda processen – även om de kanske inte säger det. Men ingen kommer undan den här utvecklingen och Volvo ligger bra på i och med att de gör ett sånt här uttalande. De har redan en hel del laddhybrider i sin modellflora, ligger långt fram tekniskt sett och de har en ägare i ryggen som gillar att satsa på Volvo.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

elbil

Mer i ämnet