Många elever störs av sin egna användning av mobiler och sociala medier i skolan, visar Skolverkets rapport. Foto: TT

Elever störs av sin egen mobilanvändning

Uppdaterad
Publicerad

Tre av tio gymnasieelever uppger att de blir störda under skolarbetet av sin egen användning av sms eller sociala medier. Det visar en ny rapport från Skolverket som nu föreslår en ny strategi för hur teknik i skolan ska användas på bästa sätt.

Varje dag störs elever av sociala medier, sms, chatt, spel – allt mobilanvändning numera kan innebära. Nya siffror från Skolverkets it-uppföljning visar att nästan en tredjedel av Sveriges gymnasieelever upplever att de dagligen stör sig själva med sin användning av mobiler.

– Det är både intressant och oroväckande, säger Katarina Lycken Rüter, undervisningsråd på Skolverket.

”Allt som stör är negativt”

Mobilanvändning stör också grannen på skolbänken bredvid. I studien framgår det att 16 procent av gymnasieeleverna störs av andra elevers användning. Siffror som Skolverkets Katarina Lycken Rüter tycker är oroande. 

– Allt som stör är negativt och det som störs är lärandet. Det är viktigt att eleverna får stora och goda möjligheter för bra lärande, säger hon. 

Katarina Lycken Rüter anser att det är viktigt att minimera störningsmomenten i skolan för att elever i framtiden ska bli förberedda för fortsatta studier och ett aktivt medborgarskap. 

Lärare störs

I Skolverkets rapport framgår att även elever i årskurs 7-9 störs, fast inte i lika stor utsträckning som eleverna i gymnasieskolan. I undersökningen svarar 14 procent av högstadieeleverna  att de blir störda av sin egen användning, och 12 procent upplever att de varje dag blir störda av andra elevers mobilanvändning. 

Även lärare upplever att tekniken i skolbänken kan vara ett problem. Sju av tio gymnasielärare svarar att arbetet i klassrummet dagligen störs av elevernas användning av sms, chatt, spel eller sociala medier. Motsvarande andel bland grundskollärare är 29 procent.

Ny strategi

Enligt rapporten finns stora behov av kompetensutveckling inom it på skolor i Sverige. Skolverket har därför tagit fram en ny nationell strategi för hur skolor bättre ska ta tillvara på möjligheterna med tekniken i undervisningen.

Där föreslår man bland annat att öka den digitala kompetensen hos pedagoger i skolorna, särskilt vad gäller rektorer. Man lyfter också vikten av att alla har tillgång till digitala verktyg och att undervisningen planeras på ett sätt så att verktygen inte stör undervisningen.

För med it-utveckling medföljer utmaningar. En av skolans kommande viktiga uppgifter är att förstå och kunna hantera när och hur man använder de digitala redskapen, säger Katarina Lycken Rüter.

– Digitala verktyg kan både störa och stödja undervisningen. Rätt användning kan stödja lärandet och göra skolundervisningen både mer utvecklande och kreativ. Samtidigt finns riskerna för störning, därför är det viktigt för skolor att ha strategier för hur man utformar en god arbetsmiljö. Ett sådant verktyg kan vara tydliga ordningsregler.

  • Skolverket lämnade den 4 april ett förslag på nationell strategi till regeringen. Strategin gäller obligatorisk skola, förskoleklass och fritidshem.
  • Syftet är att skolorna ska använda digitaliseringen till att förbättra och utveckla undervisningen.
  • En motsvarande strategi för gymnasieskolan, gymnasiesärskolan och skolväsendet för vuxna lämnas till regeringen den 29 april.
  • Genom kompetensutveckling och likvärdig tillgång till digitala verktyg vill Skolverket att skolor och elever ska ha lika förutsättningar när det gäller digitaliseringen.
  • Förslag till förändring av läroplaner anpassade till denna strategi presenteras av Skolverket den 30 juni 2016.

Källa: Skolverket/TT

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer