– Jag sover tryggt om nätterna, säger Peter Haglind om arbetet med det stora uppdrag som Försäkringskassan fick av regeringen i slutet av förra året.
Det blev mer än att bara ta emot uppgifter om mottagare och belopp och sedan se till att det blev utbetalt.
– Med helhetsåtagande menas att sköta kontakter med 134 elnätsbolag i elområde 3 och 4, att det är 4,3 miljoner hushåll och uppgifter för dem som ska matas in. Och sedan så ska vi göra beräkningen, säger Peter Haglind.
Skicka beslut
I uppdraget ingår också att skicka ut beslut till alla berörda hushåll om stöd, i brev på posten eller digitalt.
– Det är betydligt mer omfattande än vad man först skulle kunna tänka sig, säger Peter Haglind vars myndighet ändå sköter utbetalningar på uppemot 500 miljarder per år, om pensioner räknas in.
Elstödet ska hållas helt separerat från övriga utbetalningar i ett eget system skapat just för det. Hushållen i elområde 3 och 4 väntas få ta del av cirka 17 miljarder som de tidigare har betalat in i form av flaskhalsavgifter till Svenska kraftnät, som ansvarar för det svenska elnätet.
Har försenats
Den 6 februari kan elnätsbolagen börja mata in uppgifter till Försäkringskassan om hushållen. Det gäller bland annat förbrukning under den aktuella perioden som stödet gäller – från oktober 2021 till och med september 2022. Bolagen har till den 17 februari på sig och sedan ska Försäkringskassan beräkna hur mycket varje hushåll ska få, skicka ut beslut och därefter börja betala ut pengarna.
– Det är slutet av februari vi pratar om, säger Peter Haglind.
Han vill inte ge någon mer specifik prognos om när samtliga hushåll kan räkna med att ha fått stödet utbetalt. Det handlar om dagar eller veckor från det att utbetalningarna börjar, en del kan således få vänta till in i mars.
Alla kan inte få pengar samtidigt eftersom det rör sig om miljoner hushåll och stora summor totalt, enligt Haglind.
I slutet av januari ska Försäkringskassan, är tanken, gå ut med mer information till hushållen om när och hur för utbetalningarna.