Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Louise Wiker och John ”Jesus” Kingstedt är två elitlöpare med pollenallergi. Hör deras bästa tips om att träna under pollensäsongen. Foto: SVT/Karin Airaksinen

Så klarar du träningen med pollenallergi

Uppdaterad
Publicerad

Stegen blir tyngre och andningen känns alltmer ansträngd i löpspåret. Pollenallergi är ett problem som kan ställa till det för den som vill träna utomhus under våren.

– Jag blir väldigt hängig och tappar lite av motivationen för att det är så tungt, säger elitlöparen Louise Wiker som lider av pollenallergi.

Omkring en tredjedel av Sveriges befolkning lider av någon form av pollenallergi enligt Astma och Allergiförbundet. Och för den som vill ge sig ut i motionsspåren för att träna under vår- och sommarhalvåret kan allergin sätta käppar i hjulen.

Sven-Erik Dahlén, som är professor i astma och allergiforskning vid Karolinska institutet, menar att de flesta med pollenallergi kan bli hjälpta av läkemedel i form av exempelvis antihistaminer och inhalationskortison för astma. Han råder den som är allergisk att höja dosen innan ett träningspass, speciellt om man har astma.

”Kan bli tårta på tårta”

En allergisk reaktion uppstår när pollenpartiklar binder till mastceller som finns i luftvägarna. Dessa skickar ut bland annat histamin vilket leder till att slemhinnorna tjocknar, kroppens körtlar börjar producera mer slem och bronkernas muskulatur drar ihop sig så att det blir svårare att andas.

Samma typ av aktivering av mastcellerna blir boven i dramat för den som är ute och idrottar, menar Sven-Erik Dahlén.

– Det kan bli tårta på tårta om man både exponeras för pollen och springer ett hårt löppass eller cyklar med hög intensitet. Då kan reaktionerna bli ännu värre. Det är därför det är viktigt att sköta sin medicinering, säger Sven-Erik Dahlén.

Enligt honom är det dock i allmänhet inte farligt för allergiker att träna ute under pollensäsongen.

Blir trött hängig

Två som har erfarenhet av pollenallergi och hård träning är elitlöparna John ”Jesus” Kingstedt och Louise Wiker.

Kingstedt, som även tagit upp problematiken i sin podd ”Spring snyggt”, led under många år av allergi, men har nu blivit hjälpt av vaccin. Han berättar att allergin gjorde att han sprang omkring 20–25 sekunder långsammare per kilometer.

– På den nivån som jag befinner mig är det en evighet, säger han.

Även Wiker berättar att allergin ställer till det.

– Jag blir väldigt trött och hängig, jag tappar motivationen för att det är så tungt, säger hon.

I videon ovan kan du ta del av John ”Jesus” Kingstedt och Louise Wikers tips på hur man bäst anpassar löpträningen efter sina allergiska besvär.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer