Flygsäkerhetsexperten: ”100 gånger större risk att flyga privatflyg än linjeflyg”

Publicerad

Flygkraschen som inträffade i Umeå i går är en av de dödligaste i Sveriges historia, sett till civila flygolyckor. Enligt flygsäkerhetsexperten Hans Kjäll är olycksrisken betydligt högre i privatflygplan än i kommersiella flyg.
– Det kan vara upp till 100 gånger större risk att flyga privatflygplan, dess olika grenar i genomsnitt, än att åka som passagerare i linjefarten.

Samtliga nio ombord på planet som störtade på ön Storsandskär i närheten av Umeå flygplats i går miste livet och olyckan är den femte dödligaste civila flygolyckan i landet.

Ännu är det oklart varför olyckan inträffade, men enligt Hans Kjäll skiljer sig säkerheten på privatflyg och linjeflygfart kraftigt.

Lägre utbildning och enklare utrustning

– För det första är planet byggt efter enklare regler än transportkategorin. Sedan har piloten en lägre utbildningsnivå, den är ofta lägsta nivån av motorflygcertifikat.

– Man opererar med ett flygplan som har minimal utrustning. Man flyger med visuellflygregler, det vill säga man ser ut var man är någonstans, medan linjefarten flyger med sofistikerade instrument.

Just planet som störtade under gårdagen är en äldre modell, GippsAero GA8 Airvan, från Australien. Den har tillverkats i drygt 200 exemplar och har enligt Hans Kjäll inte haft några svårare haverier tidigare.

Vill ställa olycksmodellen på marken

– Jag vet inte om den produceras nu men den har ju en enkel installation. Kolvmotor till exempel, som är ganska otillförlitlig om man jämför med turbinmotorer i dag.

I Sverige används, utöver planet som störtade i går, ytterligare två plan av modellen för fallskärmshoppning. Hans Kjäll anser att man bör se över regelverket för den här typen av flyg – och att man i nuläget bör ställa samtliga exemplar av olycksmodellen på marken.

– Jag tror att den här flygplanstypen tillfälligtvis måste gås igenom. Att den blir “groundad” som man säger på flygspråk.

”Står inför en svår uppgift”

Sportflygplanet som kraschade i går saknar också svart låda och haveriutredarna är bundna till vittnesuppgifter och analyser av vrakdelar för att försöka ta reda på vad som egentligen gick fel.

– Sen gäller det att sovra i det här materialet, vad som är relevant eller inte. Man står inför en svår uppgift.

Det kan ta sex till tolv månader innan haverikommissionen publicerar en fullständig haverirapport, och i bland är slutsatsen att orsaken inte kan fastställas. Men Hans Kjäll ser positivt på att utredningen kommer att ge svar.

– Det finns goda möjligheter att man hittar någonting som utlöste det hela. Det finns många arbetshypoteser och kommissionen kommer att lista dem här och väga dem och utesluta dem när de inte är relevanta längre.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Flygkraschen i Umeå

Mer i ämnet