Experten om Jimmie Åkesson: ”Känns som att han försöker undvika sociala medier”

Uppdaterad
Publicerad

Stefan Löfven och Annie Lööf spammar oss mest på Instagram. Men när Jimmie Åkesson väl postar så är det han som skapar absolut flest interaktioner. Enligt författaren och journalisten Jonathan Lundberg är SD-ledaren själv helt ointresserad av sociala medier.

– Jag tror att de har tvingat Jimmie att dra igång ett konto på Instagram, säger Jonathan Lundberg i SVT:s Politikbyrån.

SVT:s Politikbyrån har gått igenom partiledarnas konton på Instagram och Facebook – och Jimmy Åkessons interaktionsdominans är tydlig. De senaste tre månaderna har han fått nästan dubbelt så många reaktioner, kommentarer och delningar på Facebook som statsminister Stefan Löfven (S). Stefan Löfven är den näst mest engagerande partiledaren på Facebook, och har nästan 20 000 fler följare än SD-ledaren.

Men enligt Jonathan Lundberg, som skrivit boken ”Sverigevänner: ett reportage om det svenska nätkriget” och är expert på SD:s närvaro i sociala medier, är Jimmie Åkesson själv ”helt ointresserad”.

Politikbyrån

- Det känns som han aktivt försöker undvika sociala medier. Partiet satsar stenhårt men han vill inte ens närma sig Facebook.

”Partiet som vill att han lägger upp personliga inlägg”

Vad ger dig den känslan?

– Jag har tidigare hört från trovärdiga källor att Åkesson inte driver sitt eget Twitter-konto och det Facebook-konto han har själv är privat. När det gäller Instagram är känslan att det är partiet som vill att han lägger upp personliga inlägg.

Att Sverigedemokraterna satsar stort på sociala medier är solklart, enligt Jonathan Lundberg.

– De har en jättestor kommunikationsavdelning. Vid förra valet var det 30-35 personer som bara jobbade med sociala medier, medan S hade runt 5. De anställer framförallt unga killar i 20-årsåldern som inte haft jobb förut.

Vi har räknat ut det totala antalet reaktioner (gillamarkeringar, kommentarer och delningar) under perioden med antalet poster. Vissa inlägg har fått flera reaktioner medan andra har fått färre och det vi har räknat ut är alltså ett genomsnitt. Foto: SVT

Att Jimmie Åkesson får flest reaktioner per inlägg på Instagram beror på att vi har räknat ut ett genomsnitt. Sett till totalen är det dock Ebba Busch (KD) som är störst på Instagram med sina 152 000 följare och 402 000 interaktioner de senaste tre månaderna.

– I och med att kontot blivit så stort så har jag blivit tvungen att be om hjälp så det finns ytterligare en person som har lösenordet, berättar KD-ledaren i en intervju i Politikbyrån.

Flest inlägg från Löfven

Den partiledare som postat flest gånger på Instagram de senaste 90 dagarna (88 inlägg) är Stefan Löfven, medan Jimmie Åkesson ligger i botten med 8 inlägg under samma period. I jämförelse har Ebba Busch postat 46 inlägg.

Att göra färre poster är en uttänkt strategi, enligt KD-ledaren.

– Jämfört med när jag klev in på Instagram och nu så är det stor skillnad på hur många inlägg man kan göra på en vecka utan att det blir för mycket i folks flöden, säger hon.

Vi har räknat ut antalet poster på pariledarnas konton på Facebook respektive Instagram under de senaste 90 dagarna. Foto: SVT

Ebba Busch berättar också att det inte bara är Jimmie Åkesson som varit tveksamma till sociala medier.

– Det var faktiskt jag som mer eller mindre tvingade Ulf Kristersson att skaffa Instagram, säger hon.

SVT Nyheter har sökt Sverigedemokraterna.

Politikbyråns andra avsnitt ”Like-jägarna” handlar om huruvida partiledarna blivit influencers och om likes på Facebook och Instagram kan omsättas i röster på valdagen. Se hela avsnittet här på SVT Play.

Topplistan: Här är partiledarna som engagerar mest i sociala medier (totala interaktioner)

Instagram:

1. Ebba Busch 402.4K

2. Stefan Löfven 298.8K

3. Annie Lööf 246.4K

4. Ulf Kristersson 186.1K

5. Nooshi Dadgostar 129.4K

6. Jimmie Åkesson 74.4K

7. Märta Stenevi 31.0K

8. Per Bolund 10.9K

9. Nyamko Sabuni 10.7K

Tidsperiod: 16/2 2021 – 16/5 2021

Källa: Crowdtangle

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Politikbyrån

Mer i ämnet