Flygsäkerhetsexperten Hans Kjäll om arbetshypotesen att propellern på flygplanet brast som i sin tur slet sönder motorn. Foto: Erik Abel/TT, SVT

Experten: Skulle kunna varit motorn som slets loss

Publicerad

I måndags bekräftade Statens haverikommission att delar av det kraschade planet i Umeå bröts loss i luften. Enligt flygsäkerhetsexperten Hans Kjäll skulle en hypotes kunna vara att propellern brast och att motorn då slets loss från planet.
– Man antyder ju att ett flertal delar har lossnat från flygplanet under nedfärden, säger han i SVT:s Morgonstudion.

Under en presskonferens på måndagen berättade Hans Ytterberg, generaldirektör vid Statens haverikommission, att delar av flygplanet lossnade innan det nådde marken.

Ytterberg ville inte spekulera i vad som lossnat och hur. Enligt Hans Kjäll är en möjlig hypotes att flygplanets propellerblad brast – vilket i sin tur gjorde att motorn slets loss.

– Det blir så våldsamma krafter att infästningarna i motorn slits sönder. Motorn hamnar ut i luften och planet förlorar styrförmågan och all kontroll, säger Hans Kjäll.

En möjlig förklaring

Vid ett sådant scenario går tyngdpunkten förlorad, säger han. Han är tydlig med att det bara är en arbetshypotes, men att det skulle kunna förklara fallet ned mot marken.

Hur sker det i sådana fall?

– Det skulle vara ett utmattnings- eller korrosionsproblem med propellern som gör att den brister. Ett blad separerar och på några bråkdelar av en sekund slits motorn ur sina fästen. Det är en arbetshypotes, säger han.

Finns exempel från tidigare

Enligt Hans Kjäll vore det inte första gången som något sådant sker.

– En vän till mig flög ett litet flygplan med två motorer. Ena motorn slets loss när propellern gick sönder. Motorn låg turligt nog kvar i motorkåpan och han lyckades nödlanda på en motor.

Axel Pettersson, 16, blev vittne till den tragiska flygolyckan. Foto: Axel Pettersson

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer