Färre åker buss och tåg under pandemin. Det kan vara bra ut smittsynpunkt. Men det har också gett kraftigt minskade biljettintäkter och därför har de ansvariga för kollektivtrafiken ibland minskat antalet turer, för att spara pengar. För att säkra turtätheten och kompensera regionerna satsar nu regeringen, i samråd med januaripartierna, en extra miljard i vårändringsbudgeten på kollektivtrafiken.
– Vi får inte riskera att det dras ned på kollektivtrafiken under pandemin, och att den sen inte finns när den behövs, säger klimatminister Per Bolund till SVT.
Förra året fick regionerna tre miljarder av staten för kollektivtrafiken. Man har sedan tidigare avsatt två miljarder i budgeten för 2021. Nu blir det en förstärkning som riktas dels till de regioner som tappat mest i intäkter, men också till de som valt att satsa på kollektivtrafiken, trots pandemin.
Bolund: Inga ursäkter att inte satsa
Regionerna själva räknar med att tappa hela åtta miljarder i intäkter 2021, men klimatministern menar ändå att regionerna totalt sett är överkompenserade, med alla olika stöd under pandemin. Därför är Per Bolund kritisk mot att flera regioner väljer att spara pengar genom att försämra kollektivtrafiken.
– Ja, regionerna har stort ansvar i detta läget, vi förväntar oss att dom också tar sin del av ansvaret, nu finns ingen ursäkt för att inte satsa, säger han.
Samtidigt lovar regeringen ett nytt gemensamt nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik från norr till söder. Moderaterna menar att näringslivet och inte staten borde sköta detta, men regeringen lovar att systemet skall vara i bruk nästa år:
– Jag skall kunna ta mitt kort, eller min app och resa enkelt runt om i hela landet. Det kommer vara stor öppning för fler att kunna använda kollektivtrafiken, säger Per Bolund.