Facebook kan dras inför domstol

Uppdaterad
Publicerad

Konsumentmyndigheterna i flera nordiska länder hotar att dra Facebook inför domstol om det inte blir stopp för oönskad reklam i användarnas nyhetsflöden.

Facebook hänvisar till en pågående dialog med myndigheterna.

Det är säkert många som reagerat på att reklamen ökat markant på Facebook. Bland dem finns konsumentombudsmännen i Sverige, Norge och Danmark som anser att marknadsföringen kan betraktas som oönskad reklam, vilket är förbjudet enligt ett EU-direktiv, skriver Computer Sweden.

I ett brev till EU-kommissionen är konsumentombudsmännen också missnöjda med Facebooks sponsrade inlägg som dyker upp när någon av användarens vänner gillat en produkt eller varumärke.

-Det sociala nätverket bryter sannolikt mot det europeiska direktivet för integritet vid elektronisk kommunikation, säger norska konsumentombudsmannen Gry Nergard, till IDG News.

Ombudsmännen vill först diskutera med Facebook, men om det inte leder till förändring hoppas de att EU-kommissionen ingriper.

Frida Löwengren, talesperson för Facebook Norden, hänvisar till en pågående dialog i ämnet:

-Facebook har konstant kontakt med olika organ för att se till att följa de lagar och regler som gäller i de länder där de verkar, säger hon.

Facebook

  • Facebook startades som ett slags digital elevkatalog i ett studentrum på universitet Harvard i januari 2004 av den då 19-årige Mark Zuckerberg och hans studiekompisar Eduardo Saverin, Dustin Moskovitz och Chris Hughes. Senare samma år flyttade Zuckerberg och företaget till Silicon Valley och beslöt att inte återvända till höstterminen på Harvard.
  •  Facebook är det första företaget i USA som vid sin börsnotering, som skedde den 18 maj 2012, värderats till över 100 miljarder dollar.
  • Facebook hade under oktober 2012 en miljard aktiva användare.
  • Under september 2012 hade Facebook dagligen 584 miljoner användare.
  • Cirka 81 procent av de aktiva användarna finns utanför USA och Kanada.

TT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.