– Många medlemmar är oroliga över att hamna i en hotfull situation, enligt Johan Ingelsson på Kommunal. Foto: SVT

Facklig kritik mot att utföra id-kontroller

Uppdaterad
Publicerad

I dag röstade riksdagen igenom förslaget om id-kontroller på bussar, tåg och passagerarfartyg till Sverige. Förslaget gick igenom med stor marginal – men personalen som ska utföra kontrollerna är kritiska.

– Våra medlemmar har inte rätt utbildning för den här typen av kontroller, säger Johan Ingelskog från fackförbundet Kommunal.

För att minska tillströmningen av asylsökande till Sverige vill regeringen införa id-kontroller på bussar, tåg och färjor till Sverige under en period av tre år.

Lagrådet har tidigare kritiserat förslaget för att det inte värnar asylrätten och för att vara förhastat. Även företag och personal som åläggs genomföra id-kontrollerna har protesterat mot beslutet.

#flykt

– Det finns många frågetecken. Många av våra medlemmar är väldigt oroliga över att de kommer att hamna i en hotfull situation, säger Johan Ingelsson som är enhetschef på Kommunal – ett fackförbund som representerar många av landets busschaufförer.

Han framhåller att personalen varken har rätt utbildning eller kompetens för att genomföra kontrollerna.

Ministern drar paralleller till andra yrkesgrupper

Infrastrukturminister Anna Johansson (S) säger att hon förstår att det finns en oro, men anser att det här kan jämföras med andra yrkesgrupper som behöver göra id-kontroller.

– Systembolagets personal, de som säljer tobaksvaror – det är inte så stort problem. Men exakt hur kontrollerna ska gå till eller vem som praktiskt ska utföra dem, om man tar in vaktbolag eller om man använder sin egen personal, det är upp till operatörerna. Det är inte självklart att en ensam busschaufför ska göra det här, säger hon.

Men det här kan vara dramatiskt, att släppa in en människa i landet eller inte. Är det inte skillnad på det och att köpa folköl i butik?

– Ja, det kan man säga, men att stå i en krogkö och neka folk att komma in kan också vara ganska dramatiskt. Det är inte så att man ska göra en fullständig id-kontroll och säkerställa att det är rätt typ av utfärdat pass, man ska kontrollera att en människa har en identitetshandling med foto , säger infrastrukturminister Anna Johansson.

Oro vad gäller anställningstryggheten

Johan Ingelskog på Kommunal ifrågasätter att myndigheterna lägger över ansvaret för identitetskontroll på enskilda individer. Han är orolig för vad som händer med anställningstryggheten om en anställd gör ett misstag.

– Det finns en  sanktion om bussbolagen släpper in någon med fel id. Våra medlemmar funderar på, om de nu gör fel, men är ålagda att göra detta enligt arbetsgivaren. Då skulle det kunna bli så att de blir uppsagda eller avskedade om de inte skött sitt arbete, säger Johan Ingelskog.

Infrastrukturminister Anna Johansson menar att ansvaret inte läggs på de anställda, utan på de företag som bedriver trafiken.

– Det man kan få sanktionsavgifter för är om man inte genomfört kontroller på rätt sätt. Däremot är det inte så att det kommer ut sanktioner för att man släppt igenom ett falskt id. Det ansvaret kan vi inte lägga på någon som arbetar hos transportörerna, säger Anna Johansson.

Facket saknar tydlig information

Men enligt Johan Ingelskog är det många oklarheter kring hur den nya lagen ska tolkas.

– Det är väldigt otydligt. Vi kan inte läsa oss till vad som krävs. Det finns andra grupper som har bättre kompetens för den här typen av kontroller, säger han.

Om en familj visar en dokumentation och säger ”det här är ett id från Syrien” som kanske inte är inplastat och på ett språk man inte kan, hur ska biljettkontrollanten då agera på rätt sätt?  Kasta av dem för att man är osäker?

– Den typen av situation måste man lösa i varje enskilt fall. Det är omöjligt att säga att ”så här ska man agera”, säger infrastrukturminister Anna Johansson.

Ja men hur ska man tänka, sådant kommer att hända?

– Ja, det är klart att det kommer att hända. På samma sätt som man ställs inför personer som tappat sin biljett då man  måste fatta beslut i stunden. Men man ska inte säkerställa att det är en korrekt identitetshandling, utan göra en rimlig bedömning, säger hon.

Kommunal: Risk för hotfulla situationer

Anna Johansson påpekar att lagstiftningen kommer att förtydligas i och med att regeringen presenterar sin förordning som bland annat ska förklara hur sanktionsavgifterna kommer att fungera och vilket ansvar resebolagen har.

Men Johan Ingelskog från Kommunal är fortsatt kritisk:

– På en flygplats finns det bra rutiner för det här. Våra medlemmar har inte de här rutinerna. Ska de stå på en busshållplats i Tyskland och avgöra om en familj får följa med eller inte? De uppfattar att det kommer att bli väldigt hotfulla situationer, säger han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

#flykt

Mer i ämnet