Den sammantagna bilden när SVT frågar 22 kostansvariga i landets kommuner är att skolmaten har förändrats på flera sätt under året som gått. Många kommuner har dragit ner på antalet rätter och minskat utbudet på salladsbuffén.
”Vi gick ner från tre till två rätter per dag för att klara hanteringen av att det ena dagen kan komma 200 elever och dagen efter 300”, uppger Lina Ekeroth-Sandqvist, kostchef på utbildningsförvaltningen i Jönköping.
”Vi drog ner antalet sallader från fem till en” säger en kostchef, ”vi hade kvar salladsbuffén men med färre val av grönsaker för att det skulle bli mindre köbildning”, uppger en annan.
”Viktigaste måltiden”
Ulrika Backlund, dietist på Livsmedelsverket, ser flera varningstecken med den förändrade skolmaten under pandemin.
– Finns det färre rätter att välja på så kan det bli så att fler barn äter mindre och för många barn är skolmaten den viktigaste måltiden under dagen, säger hon.
Det kan göra att fler barn får i sig mindre mat över hela dagen och därmed får mindre energi och näring.
– Det kan leda till att man får svårare att koncentrera sig i skolan, man orkar inte lika mycket, säger Backlund.
Förlängda lunchtider
I flera kommuner har skolmatsalarna öppet längre för att minska trängsel. I Borås är öppettiden 10.15-13 och i Karlstad 10.30-14.
SVT har pratat med elever runt om i Sverige om hur deras skolmat ser ut nu. Klass 6B i Surte berättar att de äter i klassrummet där de får se på film, klass 5 i Hälleforsnäs har en mindre salladsbuffé nu än tidigare.
– Vi får välja exakt samma sak, det känns bra, men inte att vi äter en kvart senare för man blir väldigt hungrig, säger Ymke, skolelev i Höör.
”Förvirrande för kroppen”
Livsmedelsverkets rekommendation är att skollunchen serveras mellan 11 och 13 och att man håller sig till samma tid för eleven varje dag.
– Annars blir det svårt för barnen att känna hunger vid en och samma tidpunkt varje dag, det blir förvirrande för kroppen. Om det gör att man hellre bara tar en knäckemacka, inte äter något alls, eller att man blir vrålhungrig och inte orkar koncentrera sig på lektionen så är det absolut dåligt, säger dietisten Ulrika Backlund.