Fartälskande norsk miljonär ska sätta fart på Saab

Uppdaterad
Publicerad

En av männen bakom Koenigseggs övertagande av Saab är den norske finansmannen Bård Eker. En man som beskrivs som en fartälskande arbetsnarkoman med en omättlig energi.

Det blir alltså det lilla skånska lyxbilsföretaget Koenigsegg tillsammans med finansiell muskelkraft i form av norska och amerikanska investerare som tar över Saab. Bolaget som tar över, Koenigsegg Group, ansökte om bolagsbildning så sent som den 29 maj. De stora intressenterna i Koenigsegg Group är Koenigsegg, amerikanen Mark Alan Bishop och den norske finansmannen Bård Eker.

Världens starkaste bil

Koenigsegg startade sin tillverkning i minimal skala i Ängelholm 1994. Grundaren Christian von Koenigsegg hade sedan han var liten drömt om att skapa världens snabbaste bil. Drömmen väcktes när han som liten pojke såg den norska filmen ”Flåklypa Grand Prix” på bio.

Några år senare var målet nått. 2002 började serietillverkningen av modellen CC 8S i Margretetorp norr om Ängelholm. Bilmodellen utsågs då av Guinness rekordbok till världens starkaste bil med sina 655 hästkrafter.

I dag har Koenigsegg ett 50-tal anställda och en produktion på 20 bilar per år.

Fartintresserad arbetsnarkoman

En av huvudägarna i Koenigsegg är det norska investmentföretaget Eker group, vars ägare är finansmannen Bård Eker.

I norska medier är bilden av honom nästan mytisk – han sover bara fyra timmar per natt, är världsmästare i offshoreracing (båtarnas formel 1), reser ständigt runt i hela världen och har ett omättligt intresse för motorer och fart.

Motstridiga besked

I en intervju med norska Dagbladet säger Bård Eker att han vill att Saab ska drivas vidare i sin nuvarande form.

-Jag vill göra en sak helt klart. Vi ska inte köpa Saab för att stycka upp det, säger han i intervjun.

Men i en intervju med norska Aftenposten nyligen, innan beskedet om Koenigseggs köp av Saab, sade var signalen en något annan:

-Drömmen är att köpa Saab. Det finns inte någon verksamhet som drivs mindre effektivt än en bilfabrik. Saab har 1.200 ingenjörer och när du frågar chefen varför det är så många blir svaret att det står i bilindustrins lärobok att det ska vara minst 600. Vi är 10 personer som utvecklar världens snabbaste bil.

Koenigsegg Group

Bolaget ansökte om bolagsbildning den 29 maj i år.

Ägs av:

Apraaz (42,5 procent) – Christian von Koenigseggs första bolag.

Koenigsegg Automotive (23,5 procent) – bilföretaget Koenigsegg, som delägs av norska Eker Group.

Mark Alan Bishop (22 procent) – amerikansk finansman.

Eker Group (12 procent) – styrs av norske finansmannen Bård Eker.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.