Fortsatt ökning av hot och våld i skolan. Foto: TT

Fem fall – hot och våld i skolan

Publicerad

Anmälningar om hot och våld i skolor fortsätter att öka. Arbetsmiljöverket har valt ut några fall. De ger inte en heltäckande bild av situationen, utan de är endast några få exempel av de tusentals anmälningar som kommer in.

”Vi hade samling med eleverna då en elev började springa omkring i rummet. Jag satt med ryggen till i en tygfåtölj och fick en spark i ryggen av eleven. Detta resulterade i smärta i ryggen i ca två dygn.”

”Undervisade en elev då eleven plötsligt blir högljudd, kastar möbler och börjar sparka flera gånger på mina ben. Höll då om eleven som då tog ett fast grepp om mitt hår och vägrar släppa. Håller i håret tills en annan lärare får loss elevens grepp. Detta tar ca 3 minuter. Händelsen resulterade i smärta i hårbotten under ca ett dygn.”

”En upprörd förälder dödshotade först en förskollärare och när förskolechefen skulle försöka att lugna ner föräldern dödshotade han även henne. Han vände sig mot henne och skrek att han skulle döda henne. Avståndet till ansiktet var ca två centimeter!”

”Var öm i hårbotten resten av dagen”

”En elev blev retad/provocerad av en annan elev. Han sprang till köket, tog fram två knivar ur en låda och hotade personal och barn med knivarna. Två personal fick hålla fast honom och bända loss knivarna ur händerna. Innan hade han tagit stryptag på en elev.”

”Elev ville äta fika under lektionstid, fick nej och tog då ett fast grepp om mitt hår. Släppte inte taget och då en annan lärare kom in i rummet tog eleven ett fastare tag. Eleven behöll greppet i sammanlagt 5 minuter och släppte inte taget om håret förrän vi sade att vi måste kontakta förälder om situationen. Jag var öm i hårbotten resten av dagen.”

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer