Finansinspektionen ska granska om produktförsäkringar är onödiga

Uppdaterad
Publicerad

Brukar du bli erbjuden att köpa till en extra försäkring när du handlar exempelvis en ny tvättmaskin eller mobiltelefon? Det är du sannolikt inte ensam om. Men det kan vara en onödig utgift som inte ger något extra skydd, enligt Finansinspektionen som nu ska granska de så kallade produktförsäkringarna.

– Det är viktigt att man inte betalar för något man inte behöver, säger Åsa Larson på Finansinspektionen (FI).

Det är vanligt att vi konsumenter erbjuds att teckna extra försäkringar när vi köper elektronikprylar, smycken eller hushållsapparater till exempel. Men frågan är om det behövs för att få ersättning om produkten skulle sluta fungera.

– Om man har en hemförsäkring med allriskskydd så täcker den de mesta. Även produktgarantin kan täcka kostnader för en vara som går sönder, säger Åsa Larson, chef för verksamhetsområdet försäkringar på FI.

”Definitivt onödig utgift för många”

Försäkringsbolag måste se till att produkterna man erbjuder möter försäkringstagarnas behov enligt FI som nu inleder en granskning av ett antal försäkringsbolag som säljer så kallade produktförsäkringar.

FI ska bland annat ta reda på hur många konsumenter som faktiskt utnyttjat sin försäkring och om en rimlig del av premierna används till att betala för produkter som gått sönder. Man ska även undersöka om produktförsäkringarna är onödiga och inte ger något extra skydd för kunderna.

– För rätt många konsumenter är det definitivt en onödig utgift eftersom du blir dubbelförsäkrad, men du får ju inte två ersättningar. Du kan ju inte få mer än ett nytt kylskåp eller en reparation. 

Granskningen väntas bli klar senare i höst. 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.