Det är vanligt att vi konsumenter erbjuds att teckna extra försäkringar när vi köper elektronikprylar, smycken eller hushållsapparater till exempel. Men frågan är om det behövs för att få ersättning om produkten skulle sluta fungera.
– Om man har en hemförsäkring med allriskskydd så täcker den de mesta. Även produktgarantin kan täcka kostnader för en vara som går sönder, säger Åsa Larson, chef för verksamhetsområdet försäkringar på FI.
”Definitivt onödig utgift för många”
Försäkringsbolag måste se till att produkterna man erbjuder möter försäkringstagarnas behov enligt FI som nu inleder en granskning av ett antal försäkringsbolag som säljer så kallade produktförsäkringar.
FI ska bland annat ta reda på hur många konsumenter som faktiskt utnyttjat sin försäkring och om en rimlig del av premierna används till att betala för produkter som gått sönder. Man ska även undersöka om produktförsäkringarna är onödiga och inte ger något extra skydd för kunderna.
– För rätt många konsumenter är det definitivt en onödig utgift eftersom du blir dubbelförsäkrad, men du får ju inte två ersättningar. Du kan ju inte få mer än ett nytt kylskåp eller en reparation.
Granskningen väntas bli klar senare i höst.