I dag finns det ungefär 300 snabbladdstationer runtom i Sverige, men för att det ska vara tillräckligt för att kunna köra över hela landet på el behövs det ungefär 100 laddplatser till, menar Trafikverket. Men det förutsätter också att förare kör en strikt färdväg och inte tar några omvägar för att vara säker på att passera en station.
Fler laddstationer i glesbygden
De områden som behöver täckas upp med fler laddstationer är inre Norrland, Värmland och delar av Småland.
– De som bor i glesbygden ska också kunna köpa en elbil och veta att man kommer att komma fram, säger Sven Hunhammar.
Potentiella platser för snabbladdstationer är bland annat drivmedelstationer, turistmål, snabbmatsrestauranger och värdshus.
– Det tar ungefär 30 minuter för en elbil att snabbladda, så på en laddstationsplats behöver det finnas god tillgång till både el och aktiviteter som trafikanterna kan sysselsätta sig med medan fordonet snabbladdar.
Behövs elbilar om vi ska nå klimatmål
För att minska utsläppen av växthusgaser behövs det enligt Trafikverket fler elbilar. Enligt riksdagens mål måste utsläppen minska med 70 procent till år 2030 jämfört med 2010 års nivå.
– Vi behöver en elktriefiering av fordonsparken i Sverige och försäljningen av elbilar och antalet laddstationer måste ju gå hand i hand, säger Sven Hunhammar.
De nya laddstationerna kommer vara till för att få ett heltäckande nät över landet och för att fler ska kunna åka längre med elbilar.
– De flesta kommer att ladda på ställen där man parkerar länge, så det är framförallt för de som ska åka längre sträckor, gissningsvis kommer inte volymladdningen ske på den här platsen, säger Sven Hunhammar.