Se hur lastbilarna måste göra för att inte riskera böter.

Flera storbolag har använt illegala utländska lastbilstransporter

Uppdaterad
Publicerad

Hundratals utländska lastbilar kör varje dag illegala transporter i Sverige – vilket enligt experter pressar priserna och bidrar till usla arbetsvillkor. SVT:s granskning visar att flera stora bolag, som Postnord och DHL, har anlitat transportörer som bötfällts för att ha brutit mot reglerna.

– Vi stoppar stora aktörer varje vecka, säger Farid Umeflod, gruppchef på trafikpolisen i Helsingborg.

De senaste åren har antalet böter mot illegala lastbilstransporter av utländska åkerier i Sverige ökat kraftigt. Men enligt polisen finns det ett stort mörkertal.

– Här passerar mellan 6 000 och 8 000 tunga fordon varje dag. Vi hinner stanna en handfull av dem. Risken är låg att bli utsatt för en kontroll, säger Farid Umeflod, gruppchef på trafikpolisen i Helsingborg, när SVT träffar honom på Långeberga kontrollplats längs E6:an.

Enligt lagen får utländska chaufförer som har en internationell transport till Sverige göra tre andra transporter i Sverige innan de måste lämna landet igen. De får som längst stanna kvar i sju dagar.

I en ny studie, som SVT rapporterade om på tisdagen, framkommer det att hundratals lastbilar misstänks bryta mot dessa regler varje dag.

Stora aktörer stoppas

SVT har gått igenom samtliga beslut från Transportstyrelsens gällande sanktionsavgifter för internationella vägtransporter sedan 2020. Flera stora bolag har använt transportörer som har fått böter när de kört för dem det senaste året – däribland statligt ägda Postnord och transportjätten DHL.

Postnord figurerade i december förra året i två fall av otillåtna transporter och har även tidigare nyttjat åkerier som bötfällts för att de inte följt reglerna.

– Vi är ett av Sveriges största åkerier och har extremt mycket transporter ute på vägarna, men varje tillfälle är olyckligt. Vi agerar och tar ett ansvar, säger Agnes Karlsson, som är produktionsdirektör i Postnord.

DHL: Tolkar lagen fel

Transportjätten DHL fälldes i höstas i tingsrätten för otillåtet cabotage och brott mot beställaransvaret. Men domen är överklagad och väntar på att avgöras i hovrätten.

– Vi anser att de tolkar lagstiftningen på ett sätt som inte är korrekt och det är därför vi har drivit det här, säger Robert Zander, vd på DHL Freight Sverige, och fortsätter:

– Vi är ett stort och seriöst transportföretag. Vi vill inte figurera i något som strider mot lagar och förordningar. Men vi försöker samtidigt göra en effektiv och rationell logistiktransport. Som vi ser det är det inte tydligt vad regelverket säger.

Vet du mer? Tipsa SVT Nyheters granskande reportrar.

Antal böter mot olaga cabotagetransporter

2021 (januari-maj): 127

2020: 280

2019: 238

2018: 221

2017: 65

2016: 61

Källa: Polisen /Transportstyrelsen

Det här är cabotage

Ett åkeri som utför en internationell transport har rätt att tillfälligt utföra några inrikestransporter i ett annat EU-land på vägen tillbaka. Dessa transporter kallas cabotage.

Enligt EU-förordningar får dock högst tre sådana inrikestransporter utföras inom sju dagar efter att den internationella transporten utförts.

Källa: Europaparlamentet

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.