-Vi har inte tillräckligt med likvida medel för att upprätthålla verksam- heten, säger moderbolagets vd Finn Thaulow.
Fly Me:s resenärer fick beskedet via sms vid 01.30. Företagets 220 anställ- da informeras under dagen.
Konkursansökan lämnades in till Göte- borgs tingsrätt i morse och en rådman fattade senare beslutet om konkurs.
Ingen hjälp
Det bolag som försatts i konkurs är Fly Me Sweden, som driver själva flygverksamheten. Moderbolaget Fly Me Europe har än så länge inte ansökt om konkurs.
De resenärer som drabbas av inställda flyg kan inte räkna med någon hjälp från Fly Me.
-Vi har inga avtal med andra bolag, så det är inget vi kan göra, säger Finn Thaulow till Rapport.
Inte oväntat
Konsumenternas Bank- och finansbyrå fick redan under morgonen många samtal från resenärer som ville ha råd angående sina biljettköp hos Fly Me, och bokningarna hos SAS ökade under på morgonen på sträckor där Fly Me flög tidigare. Framför allt när det gäller Malmö och Göteborg.
Konkurrensen på den svenska flygmarknaden är knivskarp sedan flera år tillbaka.
-Att det här skulle hända var tyvärr inte oväntat. Vi beklagar verkligen de kunder och passagerare som drabbas av Fly Me:s konkurs, säger Zvejnieks.
Ann och Christer Söderlund fick reda på att bolaget gått i konkurs när de kom till Arlanda tidigt på fredagsmorgonen.
-Vi har fått boka om med ett annat bolag. Det blev cirka 4.000 kronor extra, säger Christer Söderlund till Rapport.
Fakta: Flygkonkurser
Mängder av lågprisflygbolag har gått i konkurs under åren. Här är några:
Falcon Air, 2006
Swedline, 2006
Nordic Airlink, 2005
Goodjet, 2003
Transair, 2003
Aer Olympic, 2002
Traffic Europa, 2002
Swefly, nära konkurs, ekonomisk uppgörelse med finansiärer, 2005.
Gothia Airlines, kom aldrig i gång innan konkurs.