Fly Me försatt i konkurs

Uppdaterad
Publicerad

Flygbolaget Fly Me Sweden försattes i dag i konkurs på företagets egen begäran. Alla flygningar har ställts in. Enbart i dag drabbas 2.500 resenärer.

-Vi har inte tillräckligt med likvida medel för att upprätthålla verksam- heten, säger moderbolagets vd Finn Thaulow.

Fly Me:s resenärer fick beskedet via sms vid 01.30. Företagets 220 anställ- da informeras under dagen.

Konkursansökan lämnades in till Göte- borgs tingsrätt i morse och en rådman fattade senare beslutet om konkurs.

Ingen hjälp

Det bolag som försatts i konkurs är Fly Me Sweden, som driver själva flygverksamheten. Moderbolaget Fly Me Europe har än så länge inte ansökt om konkurs.

De resenärer som drabbas av inställda flyg kan inte räkna med någon hjälp från Fly Me.

-Vi har inga avtal med andra bolag, så det är inget vi kan göra, säger Finn Thaulow till Rapport.

Inte oväntat

Konsumenternas Bank- och finansbyrå fick redan under morgonen många samtal från resenärer som ville ha råd angående sina biljettköp hos Fly Me, och bokningarna hos SAS ökade under på morgonen på sträckor där Fly Me flög tidigare. Framför allt när det gäller Malmö och Göteborg.

Konkurrensen på den svenska flygmarknaden är knivskarp sedan flera år tillbaka.

-Att det här skulle hända var tyvärr inte oväntat. Vi beklagar verkligen de kunder och passagerare som drabbas av Fly Me:s konkurs, säger Zvejnieks.

Ann och Christer Söderlund fick reda på att bolaget gått i konkurs när de kom till Arlanda tidigt på fredagsmorgonen.

-Vi har fått boka om med ett annat bolag. Det blev cirka 4.000 kronor extra, säger Christer Söderlund till Rapport.

Fakta: Flygkonkurser

Mängder av lågprisflygbolag har gått i konkurs under åren. Här är några:

Falcon Air, 2006

Swedline, 2006

Nordic Airlink, 2005

Goodjet, 2003

Transair, 2003

Aer Olympic, 2002

Traffic Europa, 2002

Swefly, nära konkurs, ekonomisk uppgörelse med finansiärer, 2005.

Gothia Airlines, kom aldrig i gång innan konkurs.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.