Visa alla (2)

Flygskam och svag krona bäddar för campingrekord

Publicerad

Allt fler svenskar väljer att semestra på hemmaplan. En svag svensk krona och medvetenheten om flygets klimatpåverkan har fått fler att välja bort utlandsresa samtidigt som det är högtryck på svenska campingplatser.

– 2018 var en rekordsommar, men nu ser vi ännu bättre utveckling inför 2019, säger Johan Söör, vd för Nordic Camping, Sveriges största campingkedja.

– Vi hade en fantastisk sommar förra året. Det var varmt och härligt och alla ville verkligen upptäcka Sverige, säger Jenny Engström, kommunikationsansvarig på STF.

”Något färre charterbokningar”

Mycket tyder på att svensk turistnäring kan gå mot ett rekordår. Detta samtidigt som de charterbolag som SVT Nyheter talat med vittnar om något färre bokningar nu, jämfört med samma period förra året.

En ovanligt svag svensk krona är en av förklaringarna till att fler väljer Sverige framför utlandet. De senaste fem åren har den svenska kronan försvagats omkring 20 procent mot euron, vilket alltså gjort att valutaeffkten gjort en Medelhavssemester ungefär lika mycket dyrare.

Flera av de personer inom turismbranschen som SVT Nyheter talat med tror också att en ökad medvetenhet kring flygets klimatpåverkan kan ha bromsat utlandsresorna och samtidigt gjort Sverigesemester än mer populärt.

Varm sommar gör att många stannar hemma

På Svenska turistföreningen försökte man förra året sprida hashtaggen ”svemester” i sociala medier, vilket gick långt över förväntan.

– Att den skulle flyga så mycket hade vi ingen aning om.

Den allra främsta anledningen till att fler planerar Sverigesemester i sommar är dock förra årets rekordsommar. En varm sommar brukar göra att fler planerar att nöja sig med att resa i Sverige medan en kall och regnig sommar gör att fler vill åka utomlands.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer