Foodora blev första gig-företaget att teckna kollektivavtal, men många anställda förbisågs. Foto: Christine Olsson / TT & Carl-Olof Zimmerman / TT

Efter historiska kollektivavtalet – Foodora anställer allt fler i bolag utan avtal

Uppdaterad
Publicerad

I februari blev Foodora det första gigföretaget i Sverige att teckna kollektivavtal. Men avtalet gällde inte för alla. Utanför står både bilbud och lagerarbetare som blir allt fler när företaget fortsätter att växa i rask takt.

Ett historiskt och banbrytande steg för hela gig-ekonomin. Så beskrevs det när budföretaget Foodora efter långa förhandlingar tecknade kollektivavtal med LO-facket Transport. 

Arbetsmarknadsminster Eva Nordmark (S) kallade det “ett styrkebesked för den svenska modellen”. 

Men kort därpå stod det klart att avtalet, som började gälla 1 april, bara gällde cykel- och mopedbud.

De bilbud och lagerarbetare som arbetar för Foodora får inte ta del av förmånerna som fast timlön, årliga löneökningar, pension och försäkringar. Orsaken är att de är anställda via två systerbolag, Hungry Delivery och Hero DMart Sweden.

Avbröt hopslagning

Enligt Lars Karlsson, ombudsman på Transport och som var med vid förhandlingarna, var den ursprungliga planen att bolagen skulle slås ihop.

– Men sedan fick jag svar från dem att det var bättre att ha verksamheten skild i olika bolag. Då flyttade Foodora alla budbilsförare till Hungry Delivery AB, säger Lars Karlsson. 

För Foodora blev 2020 ett rekordår. Under pandemin femdubblade företaget sina intäkter och buden finns nu på över 50 platser i Sverige. 

Av de som levererar mat är omkring 2500 cykel- och mopedbud, enligt facket. De uppskattar att antalet bilbud nu är över 2000. Både förare och lagerarbetare har ökat i takt med att företaget spridit sig till fler städer.

Fler utan kollektivavtal än med

Förra hösten öppnade Foodora sin första butik och innan 2021 är slut är planen 25 butiker och över 500 anställda. Fortsätter expansionen finns det snart fler anställda som jobbar utan kollektivavtal än med ett.

– Det framstår som väldigt oseriöst att man fortsätter den här utvecklingen. Det rimliga om man vill framstå som ett seriöst bolag hade varit att göra tvärtom, fusionera bolagen och se till så att alla anställda hade täckts av ett kollektivavtal, säger Tommy Wreeth, förbundsordförande Transport.

Foodora: Utvärderar avtalet

Foodoras vd Hans Skruvfors innehar samma post även i systerbolagen. SVT har varit i kontakt med Foodora som avböjt en intervju. Kommunikationschef Johanna Lindskog Lindell skriver i ett mejl att man är väldigt nöjd med att vara först med att teckna kollektivavtal och att det nu utvärderas.

“En diskussion om de anställda bilbuden samt personal i Foodora market rörande kollektivavtal är något vi ber att få återkomma till i framtiden”, skriver hon. 

Villkoren i kollektivavtalet för cykel- och mopedbud

  • På vardagar 70 kronor per timme, plus 20 kronor per leverans. Buden är garanterade en lägsta timbetalning på 100 kronor.
  • På vardagar efter klockan 19, 75 kronor per timme. Timgarantin höjs till 110 kronor.
  • På helger och röda dagar 90 kronor per timme, plus 20 kronor per leverans. Timgarantin är 125 kronor.

Buden får även 1,50 kronor i ersättning för cykel och annan utrustning. I kollektivavtalet ingår avtalspension, semesterersättning (13 procent) och försäkringsskydd som andra transportarbetare samt en årlig löneförhöjning.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.