Foto: Scanpix.

Förbud att tömma toalett i sjön kan bli dyrt

Uppdaterad
Publicerad

Från och med 2015 blir det förbjudet att släppa ut sitt toalettavfall i sjön. Många båtägare kommer att tvingas göra dyra installationer. Förbudet kommer dessutom att bli nästan omöjligt att kontrollera enligt Transportstyrelsen.

Just nu är båtsäsongen i full gång men näst nästa år blir det precis som i Finland och Danmark förbjudet för fritidsbåtar att tömma ut toalettavfall.

Det finns ungefär 80.000 fritidsbåtar i Sverige med toalett ombord. Det finns en hel del tömningsstationer men långt ifrån tillräckligt många tycker båtfolket.

Frank Vilhelmsson är just nu är ute och seglar på Göta Kanal.

– Fortfarande gäller tömning rakt ut i sjön. Även om man inte säger det öppet så är det så.

Enligt en undersökning för ett par år sedan så uppgav 65 procent av de som har toalett ombord att de brukar göra sig av med avfallet i vattnet.

Lars-Göran Nyström på Transportstyrelsen som är den ansvariga myndigheten håller med om att det är en hög siffra.

– Men det är en kort säsong och sprids ut över stora ytor.

Kostar tusenlappar

Många båtägare kommer att tvingas bygga om sina båtar för att det ska gå att tömma toalettavfallet ur tankarna. Något som kan kosta mellan 3.000 och 5.000 kronor. Många båtklubbar och gästhamnar måste också bygga nya tömningsanläggningar som kan kosta ett par hundra tusen.

– Det är stora belopp som kan komma att slå tillbaka på båtlivet, säger Lars-Göran Nyström på Transportstyrelsen.

Först tre år senare 2018 kommer det att bli förbjudet för stora fartyg att tömma sitt toalettavfall i sjön. Fritidsbåtarna är alltså först ut men enligt Transportstyrelsen som är den ansvariga myndigheten kommer det inte att att bli helt lätt att övervaka förbudet.

– Det är väldigt svårt att övervaka som det ser ut i dagsläget.

Tror du att man kommer att fortsätta med utsläppen?

– Ja det finns nog en risk att det kan vara så, säger Lars-Göran Nyström Transportstyrelsen.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.