Företaget använder skrämsel som säljmetod, menar flera anmälare. Key code security toppar klagolistan hos Konsumentverket och stäms snart i domstol.
Under förra året anmäldes Key code security, som säljer nyckelbrickor och säkerhetstjänster, 262 gånger till Konsumentverket. Många av klagomålen gäller en tjänst som ska skydda mot id-stöld och företaget anklagas för att använda skrämseltaktik.
Konsumentverket inledde ett tillsynsärende mot företaget i våras och planerar att inom kort stämma Key code security, enligt Göteborgs-Posten.
”Otillbörlig marknadsföring”
– Anmälningarna är väldigt många och väldigt samstämmiga. Säljaren säger: ”Dina personuppgifter ligger ute på nätet”. Konsumenten blir rädd och tror att det är ett pågående bedrägeri. Det är vilseledande och otillbörlig marknadsföring, säger Carolina Andersson, processråd hos Konsumentombudsmannen, till , skriver Göteborgs-Posten som gått igenom anmälningarna tilll Konsumentverket.
Key code securitys vd och styrelseordförande Daniel Johansson försvarar bolagets säljmetoder i ett mejl till GP:
–Det är precis så som en id-kapning och efterföljande bedrägeri går till, vi har beskrivit det så tydligt vi har kunnat med avsikten att informera.”
Också SVT:s Plus har tidigare granskat företaget.
Anmälningar till Konsumentverket 1 januari-22 december 2015.
1. Key code security 262
2. Autopriser m fl (UPSF OÜ) 246
3. Adressenheten 190
4. Swedfone 154
5. INT förbrukningsartiklar / Samma sol 142
6. Tele 2 / Comviq 136
7. Tre / Hallon 130
8. Telia / Halebop 129
9. Jobform 127
10. Mysafety 126
Källa: Göteborgs-Posten