I stället ska kunderna få sköta sina ärenden via internet och telefon. Bl.a. inrättar kassan fyra nya telefonkundtjänstcentraler och 80-90 försäkringscenter för olika typer av specialiserad handläggning.
Samtidigt som Försäkringskassan utlovar bättre kundservice pågår en bantning av kassorna med 1.400 perso- ner från dagens 16.000 anställda.
”Pengar frigörs”
-Detta är inget besparingsprojekt utan syftar till att göra det bra för de försäkrade. Vi kommer att frigöra pengar, men vi behöver säkert satsa dem på viktiga insatser för att till exempel ha råd att jobba med sjukfall, säger generaldirektör Curt Malmborg till Rapport.
Enligt Försäkringskassan finns det flera områden som behöver förbättras. Till exempel är det i dag svårt att få kontakt och förstå beslut och blanketter. Dessutom, i många fall, tar det långt tid innan beslut fattas och servicen skiljer sig åt beroende på vilken kassa man har kontakt med.
Förändringarna märks nästa år
Förändringarna kommer att genomföras under de närmsta två åren. För kunderna kommer skillnaderna att märkas från 2008.
___________________________________________________