Moderatledningens utspel om söndagsöppet på Systembolaget har varken politiskt eller folkligt stöd, tror statsvetaren Jenny Cisneros Örnberg. Foto: TT arkiv

Statsvetaren: ”Känns som en icke-fråga”

Uppdaterad
Publicerad

Moderatledningens utspel om söndagsöppet på Systembolaget har mycket små möjligheter att vinna gehör, menar statsvetaren Jenny Cisneros Örnberg:

– Det finns ingen politisk vilja att driva frågan och saknas stöd för att få igenom den.

Enligt Jenny Cisneros Örnberg står söndagsöppet inte särskilt högt på allmänhetens önskelista – de flesta är nöjda med dagens servicenivå och har stort förtroende för Systembolaget.

Och det finns fog för att vara restriktiv:

– Alkoholforskningen visar att ökad tillgänglighet ofta leder till ökad konsumtion och mer alkoholrelaterade problem. Det finns en fara att de som har ett behov av att dricka alkohol alla dagar i veckan är de som ligger i riskzonen.

Dricker allt mindre

Trenden de senaste tio åren är annars att svenskarnas alkoholkonsumtion sjunker, även unga dricker allt mindre. Torsdagens rapport från CAN (Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning) visar att det 2018 dracks 8,83 liter ren alkohol per invånare 15 år och äldre. Det är 2 procent mindre än året innan.

Men det är främst privatinförseln från utlandet som minskat – Systembolagets försäljning gick upp något 2018 och det är öl och vin som ökar på starkspritens bekostnad.

Konflikt med folkhälsan

Moderatledningens argument för söndagsöppet är att människor ska vara fria att själva få bestämma när under veckan de vill köpa alkohol. Jenny Cisneros Örnberg, som är ställföreträdande prefekt för institutionen för folkhälsovetenskap vid Stockholms universitet, menar att denna individidens frihet kan hamna i konflikt med målet att begränsa skadorna som alkoholen orskar hos delar av befolkningen, både medicinskt och socialt.

– Men just nu känns öppettiderna på Systembolaget som en icke-fråga. Den här typen av utspel kommer då och då men det finns inget stöd för att driva igenom det.

Fakta om Systembolaget

  • 1850 bildas ett bolag i Falun med uppgift att sköta all brännvinshandel i staden. Bolaget ska arbeta med gruvarbetarnas bästa för ögonen ”utan beräkning på egen vinst eller fördel.”
  • 1854 klubbas en lag som leder till att skatten på brännvin tredubblas och den så kallade husbehovsbränningen blir  förbjuden. Men många handelsbodar tjänar stora pengar på att sälja industritillverkat brännvin och superiet fortsätter att vara ett problem.
  • Det första ”Systemet” uppstår i Göteborg 1865 då staden överlåter utskänkningsrättigheterna till ett bolag som inte får göra vinst och har en åldersgräns på 18 år. Det så kallade ”Göteborgssystemet” sprider sig till fler städer och 1905 blir bolagsformen obligatorisk för all handel med brännvin.
  • Det moderna Systembolaget bildas 1955 samtidigt som motboken avskaffas. Ett antal regionala systembolag slås samman till ett enda rikstäckande statligt företag. Uppdraget blir att sälja alkohol på ett ansvarsfullt sätt med omsorg om folkhälsan.
  • 1961 sänks åldersgränsen från 21 år till 20. 1971 inleds kampanjen ”Spola kröken” i samarbete med idrottsrörelsen med målet att få folk att dricka måttligare. Mängder av kändisar deltar i kampanjen som pågår ända till 1988.
  • 1991 öppnar de första butikerna med självbetjäning. Den sista ”över-disk”-butiken försvinner 2014. Mellan 1982 och 2000 har Systembolaget stängt på lördagar.
  • 1995 går Sverige med i EU och en ny alkohollag börjar gälla. Systembolaget förlorar ensamrätten på försäljning till restauranger men behåller den i detaljhandeln.  Antalet leverantörer ökar från en enda, statliga monopolet Vin & Sprit, till hundratals.
  • 2003 avslöjas flera fall där butikschefer på Systembolaget tagit emot mutor i form av pengar resor och gåvor från leverantörer för att ta in just deras varor i sortimentet. Åtal väcks och flera av de misstänkta får sparken. 65 butikschefer fälldes för mutbrott.

Källa: Systembolaget m.fl

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.