Det nya systemet bygger på att kunden använder sitt vanliga bankomatkort i en läsare som skapar en tillfällig kod som används för inloggning men även vid näthandel och e-legitimation.
Bedrägerierna med datavirus har minskat kraftigt och det är istället massutskick av e-post med banken som falsk avsändare som är vanligast.
Nordeas kunder drabbas dock fortfarande av bedrägerier och bedrägeriförsök. Omkring tio miljoner kronor har stulits från bankens kunders konton.
Virusskydd
Sedan bedrägerierna uppmärksammades i början av det här året har bedrägerierna som utförs med hjälp av ett datavirus gått ned dramatiskt, enligt Nordeas internetbankchef Ingemar Borelius.
Till stor del beror på att bankens kunder fått hjälp att skaffa ordentligt virusskydd till sina datorer.
-När bedrägerierna upptäcktes tittade vi på kundernas datorer och upptäckte då att många inte hade något virusskydd eller var dåligt uppdaterade, säger Boo Ehlin, informationsansvarig på Nordea till TT.
Nordeas internetbankchef Ingemar Borelius konstaterar att när banken erbjöd sina kunder att ladda ned virusskydd gratis nappade omkring 60 000 kunder.
-Och bedrägerierna med trojaner minskade dramatiskt, säger Borelius.
Falsk E-post
I stället är det enklare nätfiske, massutskick av e-post med Nordea som falsk avsändare, som står för den största delen av bedrägerierna.
-I stort sett varje dag sker nya bedrägerier och det har rört sig om ganska stora summor, säger Jim Näsström, kriminalinspektör vid länskriminalen i Stockholm, till Computer Sweden.