Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Fridolin skrotar förslag om lottning

– Vi måste bryta segregationen, men kommissionens förslag om lottning är parlamentariskt dött och kommer inte att införas. Det finns ingen majoritet för det, säger Fridolin till DN. Foto: TT

Utbildningsminister Gustav Fridolin (MP) vill i höstbudgeten göra en miljardsatsning på svaga skolor. Det skriver DN. Samtidigt skrotar han idén om att lotten ska avgöra vem som får gå i populära skolor.
– Tyvärr har lottningsfrågan blockerat diskussionen om de riktigt viktiga förslagen, säger Åsa Fahlén, ordförande för Lärarnas Riksförbund.

För några veckor sedan avslöjade SVT Nyheter att regeringens skolkommission föreslår att lottning ska avgöra vilka barn som hamnar i populära skolar.

Förslaget om lottning som urvalsprincip dömdes snabbt ut av oppositionspartierna, medan ett 20-tal skolforskare på DN Debatt kallat det ett bra och rättvist system.

Lottning kommer inte att införas

Nu säger Gustav Fridolin att det inte blir något förslag om lottning.

– Vi måste bryta segregationen, men kommissionens förslag om lottning är parlamentariskt dött och kommer inte att införas. Det finns ingen majoritet för det, säger han till DN.

– Tyvärr har lottningsfrågan blockerat diskussionen om de riktigt viktiga förslagen om starkare statlig styrning och lärares kompetens- och karriärutveckling, säger Åsa Fahlén, ordförande för Lärarnas Riksförbund, till SVT Nyheter.

LÄS MER: Vill införa lottning men syskonturen blir kvar

För tre veckor sedan lade Skolkommissionen fram sitt förslag, där en viktig del är hur likvärdigheten kan öka. Bland annat OECD har slagit fast att elevernas bakgrund spelar en alltför stor roll för kunskapsresultaten i svenska skolor.

Miljardbidrag för att bryta segregation

Ett förslag från Skolkommissionen är ett permanent statsbidrag till problemskolor som ska gå till undervisning och elevhälsa, allt för att bryta segregationen.

LÄS MER: Skolan som blandar elever för att öka likvärdigheten

I en intervju med DN säger nu utbildningsminister Gustav Fridolin (MP) att han vill ha ett sådant system på plats redan nästa år.

– Skolan har blivit krockkudde vid ekonomiska kriser. Det kommissionen kräver är ett rejält resurstillskott och att man stoppar lokala politiker från att kunna skära i skolan, säger han till tidningen.

Lärarnas Riksförbund: ”Precis vad svensk skola behöver”

Fullt utbyggt ligger det statsbidrag som föreslagits på 6 miljarder kronor per år.

Ett stort och välkommet resurstillskott till de som behöver det mest är precis vad svensk skola behöver, enligt Lärarnas Riksförbund.

– Bra att utbildningsministern och regeringen vill ta ansvar för en mer likvärdig fördelning av skolans resurser genom att genomföra Skolkommissionens förslag, säger Åsa Fahlén, ordförande för Lärarnas Riksförbund, till SVT Nyheter.

Fridolin: ”Min stora fajt”

Nu väntar förhandlingar mellan regeringspartierna Miljöpartiet och Socialdemokraterna inför höstbudgeten.

– Det här blir min stora fajt. Jag ska lotsa i land att vi får ett starkare system för resurstilldelning och ett gemensamt ansvarstagande för skolans jämlikhet, säger Gustav Fridolin till DN.

Skolkommissionen tillsattes våren 2015, med bakgrund bland annat i OECD:s Pisa-rapport för 2012, som visade att svenska elevers resultat i matematik, naturvetenskap och läsförståelse hade halkat efter rejält.

Skolkommissionens förslag

Visa
  • Nationella målsättningar för bättre skolresultat, undervisningens kvalitet och likvärdigheten.
  • Skolhuvudmän ska kunna nå tillräcklig kapacitet genom att staten bygger upp en stödjande och stärkande verksamhet med en skolmyndighet på regional nivå.
  • Eftersom resursfördelningen i skolan inte är tillräckligt behovsstyrd föreslås en statlig delfinansiering till undervisning och elevhälsa.
  • Bättre kompetensförsörjning av lärare genom fler behörighetsgivande och kompletterande utbildningar vid sidan av reguljära lärarutbildningar.
  • Ett professionsprogram för lärar- och skolledaryrkena med syftet att främja lärares och skolledares professionella utveckling.
  • Tydligare läroplaner för att öka trygghet och studiero, respektfullt uppträdande och elevens eget ansvar för skolarbetet.
  • Likvärdighet och minskad skolsegregation bland annat genom ett system med aktivt skolval till förskoleklass och grundskola, med stöd för vårdnadshavare och elever genom saklig och rättvisande information.

Källa: Jan-Eric Gustafsson, Skolkommissionens ordförande, på DN Debatt

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer