Frukt och grönsaker ger bättre betyg

Publicerad
Ungdomar som äter mycket grönsaker och frukt lyckas bättre i skolan. Det visar en svensk studie.

Forskare vid Örebro universitet och Karolinska institutet har undersökt hur mycket folater, den naturliga motsvarigheten till folsyra, 386 femtonåringar fick i sig under ett dygn.

De svenska forskarna jämförde intaget av naturlig folsyra med slutbetygen i årskurs 9 hos de närmare 400 svenska tonåringar.

Fick skriva ned allt de åt
Ungdomarna fick skriva ned allt de åt och sedan ställde forskarna dagen efter kontrollfrågor om deras kost.

Intervjuerna, i 60 skolor i Örebro och norra Stockholm under ett läsår, kompletterades med blodprover där man mätte homocysteinnivåerna, en bra markör för kroppens folatförråd.

Ungdomarnas folatnivåer jämfördes sedan med deras slutbetyg i nian.

Folat en viktig byggsten
-Det vi ser i tvärsnittsstudien är att de som har ett högre intag av folat också har högre skolbetyg, säger Anita Hurtig-Wennlöf, forskare i biomedicin vid Örebro universitet.

Studien har letts av professor Torbjörn Nilsson vid Örebro universitet och resultaten publiceras i senaste numret av tidskriften Pediatrics.

Frågan är om man kan utifrån vad tonåringar äter under ett dygn, dra slutsatser om deras skolbetyg.

-Sambandet ser ut så här i studien. Vi har nästan 400 ungdomar, både pojkar och flickor, från olika skolor och miljöer. Vi tycker att observationen är väldigt intressant eftersom folat är en så viktig byggsten i många neurofysiologiska processer, säger Anita Hurtig-Wennlöf.

Fler betygspoäng
När forskarna jämförde 15-åringarnas folatnivåer med deras betyg i tio kärnämnen i nian, fann de att ungdomar med höga folatnivåer hade i genomsnitt 20 betygspoäng fler än de med låga nivåer.

-Om det är en bestående skillnad har det avgörande betydelse om man ska studera vidare, säger Anita Hurtig-Wennlöf.

Folater kan påverka den kognitiva förmågan, att ta in och tolka information.
Resultatet visar enligt forskarna att bra skolmat och goda matvanor i hemmet är viktigt för att ge skolungdomar en bra start i livet.

TT

Fakta: Livsmedel med mycket folat

Visa

Folsyra och folat är B-vitamin. Folat finns naturligt i mat, medan folsyra är ett konstgjort framställt folat som används vid berikning och i kosttillskott. Folsyra tas upp lättare av kroppen än folat.

Dessa livsmedel innehåller mycket folat:

• Baljväxter, som bönor, kikärter, gröna ärter, sockerärter, linser

• Gröna bladgrönsaker som spenat, ruccola, frisésallat, machésallat

• Kål som broccoli, brysselkål, blomkål

• Rotfrukter som kålrot, rödbetor, rotpersilja

• Grönsaker som röd paprika, majs

• Frukt som apelsin, kiwi, honungsmelon

• Bär som jordgubbar, hallon, björnbär, svarta vinbär

• Fullkornsprodukter, som bröd, råris, fullkornsgryn

• Leverpastej och lever

Källa: Livsmedelsverket

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer