”Glömda” inkomster kan ge skattesmäll

Uppdaterad
Publicerad

Skatteverket drar igång en stor specialgranskning av inkomster via sociala medier.

Skatteverket drar nu igång en stor specialgranskning av sociala medier, som kan ge skattesmällar för både bloggare, Instagram-användare och andra som missat att redovisa intäkter från verksamheten på nätet.

– Vi kollar inkomster från både gåvor och annonser, säger rikssamordnaren Eva Björklund till SVT.

Reklam i sociala medier

2009 gjorde man en genomgång av bloggarnas ekonomi. Den visade att bloggare ofta tog emot gåvor från företag utan att värdet av dessa togs upp i självdeklarationen. Genomlysningen visade också att det fanns stora kunskapsluckor hos de ofta unga bloggarna.

-– Vi bestämde oss för att se det som en framåtsyftande informationsinsats mer än som en kontroll, säger Eva Björklund.

Det betyder att man inte kontrollerade bakåt för att upptaxera eventuella inkomster som inte tagits upp.

Tuffare i dag

I dag är regelverket enligt Eva Björklund både tydligt och väl känt. Gåvor och inkomster ska tas upp till beskattning.

– Det är ju en typ av försäljning du gör, och har du en inkomst så ska den beskattas, oavsett om det är en produkt eller reda pengar.

Utöver gåvor kommer man också att titta närmare på annonser och så kallad affiliate-marknadsföring. Man tittar också brett på sociala medier, inte bara bloggar utan även till exempel Instagram-konton kan komma att skärskådas. Och till skillnad från 2009 kommer ingen att komma undan med att sociala medier är något nytt.

– Vi har lagt ut vår information och då får man anse att den är tydlig.

Däremot betonar Eva Björklund att det alltid finns möjlighet till självrättelse för den som missat att ta upp saker i deklarationen. Om man rättar sina uppgifter innan Skatteverket upptäcker felaktigheten slipper man riskera skattetillägg, som blir ett slags böter ovanpå själva upptaxeringen.

Har du tips eller erfarenheter av reklam i sociala medier? Hör av dig till oss!

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Reklam i sociala medier

Mer i ämnet