Foto: Johan Nilsson, TT

Godistillverkarna hoppas på påsken som räddningsplanka

Publicerad

Pandemin har fått många att undvika lösgodis, trots att risken för smitta är minimal.

Rädslan har fått godisbranschen att gå på knäna. Men nu ser lösgodiset ut att göra comeback under årets kanske främsta godishelg – påsken.

– Vi har ju sålt mycket mer i mars i år än i mars i fjol, säger Lars Pålsson, vd för Scandi Candy, till nyhetsbyrån TT.

Det skånska godisbolaget är bara en i raden av de godistillverkare som fick sig en rejäl törn i samband med att konsumenternas sug efter lösgodis plötsligt försvann ifjol.

– Vi var ganska påverkade i maj och juni i fjol. Det var katastrofalt, vi blev av med ordrar på 780 000 (kronor) på två dagar. De bara ströks, berättar Lars Pålsson.

Svängde i början av året

Även större producenter som Cloetta var hårt drabbade. Försäljningen störtdök men nu börjar en ljusning skönjas.

– Totalt sett är marknaden ner cirka 25-30 procent i volym på lösvikt, men det har ju faktiskt återhämtat sig lite. Det går år rätt håll, det har svängt i början av året, säger Per Henérius, försäljningsdirektör på Aroma som tillverkar skumgodis.

Bilden delas även av andra tillverkare.

– Vi har haft en ganska positiv dialog med grossister och kedjor, och de är försiktigt optimistiska. Man har sålt bra under de senaste veckorna och vi har fått ombeställningar, säger Grahns Konfektyr delägare Jesper Lööw.

Satsar på förpackat

Flera godistillverkare har valt att möta en minskad efterfrågan med att satsa på mer förpackat.

– Vi ser att våra kunder handlarna säljer färdigpackade lådor och burkar och har plockat vår lösvikt i förpackningar för försäljning ute i butik, säger David Bolin, vd för lösgodistillverkaren Bubs.

Populär present

Godis är också den överlägset vanligaste påskpresenten. Enligt en konsumentundersökning som branschorganisationen Svensk Handel genomfört tänker tre av fyra svenskar ge bort ett påskägg eller en påskpresent i år. I påskäggen är det godis som gäller. 85 procent av de tillfrågade säger att det är godis som hamnar i presentäggen.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Vad lägger vi mest pengar på och vilken ökar mest i pris? Foto: Tomas Wagner

32 procent av den svenska godismarknaden består av lösgodis. Det motsvarar 48 000 ton snask (2019). Men fjol märkte tillverkarna en minskad efterfrågan.

7 procent av lösgodiset består av chokladkonfektyr (2019).

Enligt Jordbruksverkets har svensken stoppat i sig ungefär 15 kilo godis per person och år de senaste åren.

Källor: Svenska choklad-, konfektyr- och kexfabrikantföreningen samt Jordbruksverket

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer