World Class i Västerås erbjuder ett, två och tre års bindningstid. Foto: SVT

Gymmet: ”Ett avtal är ett avtal”

Uppdaterad
Publicerad

World Class Västerås fortsätter att sälja medlemskap med tre års bindningstid – men erbjuder kunder som känner sig påtvingade långa avtal att korta ner bindningstiden.

Uppdatering: Efter den här artikelns publicering berättar Jali Satta att World Class Västerås har kontaktat honom med beskedet att han inte längre behöver vara bunden till medlemskap hos gymmet.

– Det är en sån enorm lättnad, säger Jali Satta till Plusredaktionen.

Många svenska gymkunder upplever att de har fastnat i avtal med väldigt långa bindningstider, ibland på upp till tre år. Konsumentombudsmannen (KO) vill nu se saken prövad i domstol.

LÄS MER: KO: ”Tre års bindningstid är oskäligt”

En av alla missnöjda gymkunder är Jali Satta, som vände sig till SVT:s konsumentredaktion Plus. Han trodde att han gick med på att binda sig till ett års träning på träningsanläggningen World Class i Västerås, men på kontraktet visade det sig att han bundit sig till tre år.

LÄS MER: ”Jag kände mig grundlurad”

”Vi låter alltid kunden välja”

Säljaren Erik Wikberg på World Class Västerås som skrev kontrakt med Jali medger att det skett ett misstag, eftersom han trodde att de var överens om ett treårsavtal. Han erbjöd att rätta till felet och skriva om avtalet till ett år. Jali ville i stället häva köpet eftersom han upplevt sig lurad, men så långt ville inte World Class Västerås gå.

– Vår avsikt är inte att lura något till att skriva på för tre år, och vi låter alltid kunden välja själv mellan ett, två eller tre års träning. Men ett avtal är ett avtal. Jag läste också upp samtliga avtalsvillkor för Jali och om han inte uppfattade det så kan jag bara beklaga, säger Erik Wikberg.

Han menar också att om Jali vill häva köpet så måste fallet i så fall prövas av Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

– Hans tro var att avtalet var på ett år. Korrigerar man den detaljen så att den möter vad han uppfattade att han skrev på så är det ett fullt giltigt avtal, säger Erik Wikberg.

Olika syn inom World Class

Riskerar ni inte att få väldigt missnöjda kunder när ni erbjuder så långa bindningstider?

– Vår bild är att kunder som tar långsiktiga och ordentliga beslut blir lite nöjdare. För träning är något man helst ska hålla på med hela livet. Men självklart är det viktigt att vi presenterar alla alternativen för kunden, säger Erik Wikberg.

– Det finns dock inget som indikerar att treårsavtal skulle ge ett större missnöje än till exempel ettårsavtal.

Men det är något som inte World Class ledning håller med om.

– Merparten av de klagomål som vi får ta emot om World Class olika anläggningar handlar om att kunderna är missnöjda med långa bindningstider, säger Magnus Eriksson, koncernchef på Arenakoncernen, som är den koncern som äger varumärket World Class och som skrivit franchiseavtal med bland annat World Class Västerås.

Enligt Magnus Eriksson går branschen åt det motsatta hållet och på de World Class-anläggningar som Arenakoncernen själva äger erbjuder man inga kontrakt som är längre än ett år. Han säger också att de till och med överväger att slopa bindningstiden helt och hållet.

– Det gynnar inte våra affärer att försöka skriva så långa kontrakt, för kunderna vill inte ha det.

LÄS MER: Konsumentvägledningen i Västerås: ”Kunder känner sig pålurade långa avtal”

Kan skriva över kontraktet

För Jali Satta som inte vill träna på det gym som han upplever har lurat honom finns det fortfarande alternativ.

– Vi erbjuder möjligheten att överlåta medlemskapet till en annan person och där kan vi också förmedla om det finns någon som kan ta över medlemskapet. Så helt låst är man inte, säger Erik Wikberg.

Fotnot: Plusredaktionen har varit i kontakt med Anna Wickenberg, platschef på World Class Västerås. Hon hänvisar dock alla frågor om både fallet Jali och generella frågor om World Class Västerås bindningstider till Erik Wikberg. Han är numera platschef på det nystartade World Class Eskilstuna.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.