H&M-butik i Tyskland Foto: TT Nyhetsbyrån

H&M:s försäljning halveras

Uppdaterad
Publicerad

Av anledning av den pågående covid 19-pandemin ger nu klädjätten en uppdaterad bild av försäljningen.

Försäljningen minskade med 57 procent i lokala valutor jämfört med samma period 2019. Dock noteras en ökning av onlineförsäljningen med 32 procent.

”För att kunna parera den negativa försäljningsutvecklingen genomförs en rad snabba och kraftfulla åtgärder avseende varuinköp, investeringar, hyror, bemanning och finansiering. Varulagret per den 30 april uppgick till drygt 41 miljarder kronor”, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

3050 butiker stängda

På nationella marknader syns en tydlig skillnad beroende på vilken strategi respektive land valt. I Italien (minus 80 procent) och Spanien (minus 76 procent) som är några av de hårdast drabbade länderna av coronapandemin och även gjort kraftiga nedstängningar, märks ett tydligt intäktsfall. I Sverige är samma siffra betydligt lägre, minus 31 procent.

I dagsläget är 60 procent av koncernens drygt 5 000 butiker fortsatt stängda.

”På de marknader som börjat öppna upp är butikshandeln inledningsvis återhållsam”, skriver bolaget.

Bolaget håller fast vid tidigare prognos att andra kvartalet blir ett förlustkvartal där prisnedsättningarna bedöms ge en negativ effekt på bruttomarginalen om 2–4 procentenheter.

Fakta: H&M:s försäljningutveckling 1 mars – 6 maj, i procent

Visa

Tyskland – 46%

Kina – 32%

Japan – 58%

USA – 71%

Italien – 80%

Norge – 36%

Storbritannien – 60%

Spanien – 76%

Danmark – 51%

Frankrike – 71%

Ryssland – 47%

Finland – 49%

Sverige – 31%

Polen – 59%

Sydkorea – 11%

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Nya coronaviruset

Mer i ämnet