Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
”Det är klart att det här försenar barnens utveckling” säger Happy Hilmarsdottir-Arenvall, grundskolechef i Rinkeby, Tensta och Kista. Foto: Niclas Berglund/David Westling/SVT

”Hälften av sexåringarna pratar för dålig svenska”

Uppdaterad
Publicerad

Varannan sexåring på grundskolorna i Järvaområdet i Stockholm pratar svenska för dåligt. Barnen riskerar att inte klara kunskapsmålen, larmar grundskolechefen Happy Hilmarsdottir-Arenvall.

– Vi måste försöka komma till rätta med det, säger hon.

Järvaområdets grundskolechef ansvarar för tretton kommunala grundskolor i Rinkeby, Kista och Tensta i nordvästra Stockholm. Skolorna prioriterar språkutveckling i samtliga ämnen och redan när eleverna börjar i förskoleklass kartläggs deras språkkunskaper för att tidigt sätta in insatser så att barnen klarar kunskapskraven. Men grundskolechefen är oroad.

– Ungefär 50 procent av eleverna har väldigt dåliga språkkunskaper i svenska språket, säger Happy Hilmarsdottir-Arenvall.

En utmaning med svenskan

Barnen ligger två-tre år efter språkmässigt, jämfört med barn som har svenska som modersmål, enligt grundskolechefen. På Askebyskolan i Rinkeby nådde sju av tio sexåringar inte upp till den nivå i svenska de förväntas ha när de började förra hösten.

– Det är skrämmande tycker jag att man kommer till skolan och inte har en grundläggande kunskap. Där har vi en utmaning, säger Lars-Göran Jacobsson, rektor på Askebyskolan.

Födda i Sverige pratar inte svenska

En del av barnen är nyanlända, men många är födda i Sverige och talar trots det inte svenska. Förklaringar som nämns är att barn inte kommer i kontakt med svenska på ett naturligt sätt, kanske inte ens i förskolan, om de går i en förskola där personalen inte heller talar svenska. En annan anledning är att färre barn i socioekonomiskt svaga områden går i förskolan.

– Det innebär ju att vi i stället för att inrikta oss på kunskapsmålen i läroplanen behöver inrikta oss på att förbättra den språkliga nivån. Så det är klart att det här försenar barnens utveckling och att uppnå kunskapskraven, säger Happy Hilmarsdottir-Arenvall som hoppas att fler barn ska börja förskolan för att få ett försprång till språket.

Utsatta områden i Stockholm, Malmö och Göteborg har generellt lägre inskrivning på förskolan, visar SVT:s kartläggning. Förra årsskiftet var bara 84 procent av barnen i åldrarna 2-5 år inskrivna på förskolan i Rinkeby-Kista. Det är lägst i hela Stockholm.

I dag presenteras en utredning från regeringen om hur fler barn i socioekonomiskt svaga områden ska kunna delta i förskolan för att lära sig bättre svenska.

Vad har du för erfarenheter av språknivån i skolan? Har du konstruktiva exempel eller tips på vad vi borde granska? Mejla reportern.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer